Vognmænd vil fravælge partikelfiltre

Luften kan blive tung i byer uden miljøzoner.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Op mod 20.000 ældre lastbiler og busser - registreret før 2004 - har måske behov for at få monteret partikelfilter, hvis alle køretøjer med Euro 3 norm og tidligere normer skal kunne køre ind i byer med miljøzoner. Hos Dansk Transport og Logistik tror man, det drejer sig om 10.000 enheder. Men hos Dinex A/S i Middelfart, landets største producent af partikelfiltre, tror man kun, at cirka 5.000 køretøjer kommer til at investere de cirka 50.000 tusinde kroner, som et filter koster til en lastbil. Til en varebil over 3,5 tons er prisen typisk det halve.

- Vi eksporterer 85 procent af vores partikelfiltre til udlandet, og med vores erfaring vil vognmænd bestræbe sig på at omplacere deres køretøjer, så de nyeste af dem kan køre ind i miljøzonerne, som fra 1. juli omfatter København og Frederiksberg samt Aalborg og Odense. To måneder senere følger Århus med, siger Torben Pagh, salgsdirektør i Dinex Group, Danmarks største producent af lukkede dieselpartikelfiltre.

Dinex vil sagtens kunne levere de ønskede partikelfiltre, da man mener, det er meget positivt at kunne bruge et stort dansk hjemmemarked i markedsføringen i udlandet.

Svært at få miljøzone

- Flere borgmestre rundt om i landet, eksempelvis i Esbjerg, har ønsker om at få miljøzoner, men de skal kunne fremlægge dokumenter, hvor man kan bevise, hvor vigtigt det er at indføre miljøzoner i stedet for at benytte bestemmelserne fra de fem kommuner, der har eller er på vej til at indføre miljøzonerne, siger Torben Pagh.

Han understreger, at han af kommercielle årsager gerne så, at alle køretøjer fik monteret partikelfiltre, men det ville blandt andet kræve, at andre provinsbyer lige så smertefrit kunne indføre miljøzoner.

- Dinex har vi ikke skrupler ved at leve af miljø. Tværtimod er vi stolte over at bidrage til forbedret luftkvalitet i byerne. Vi kan ikke forstå, at provinsens borgmestre fortsat udsættes for negativ forskelsbehandling, når det gælder indførelsen af yderligere miljøzoner.

Forurening i provinsen

Torben Pagh mener ikke, det er rimeligt, at en omplacering af ældre køretøjer gør eksempelvis Holbæk og Roskilde mere forurenet som resultat af miljøzonen i København.

- Det er jo spørgsmålet om, hvor fleksibel en vognmand ønsker at være i forhold til sin vognpark. Vil en vognmand i for eksempel Østjylland eller Holbæk begrænse monteringen af partikelfiltre til halvdelen at vognparken, som så kan køre i Århus og København? Og vil han så sige nej til en kørsel, der kommer i en spidsbelastningsperiode, hvor alle bilerne er i aktion? siger Torben Pagh.

Han understreger, at mange Euro 0-, 1- og 2-køretøjer er blevet monteret med filtre i den første miljøzoneordning, som har været i København og Frederiksberg indtil 1. juli i år, og disse biler skal lægges til, når det gælder de nye miljøzoner på Fyn og i Jylland.

Men faktum er, at der er mindre end fem måneder til at få gjort vognparken klar til den helt nye miljøsituation for dansk transportbranche.

DTL vurderer som sagt, at der 1. juli vil være op mod 15.000 danske Euro 3-lastbiler, som potentielt vil skulle have filter på. Dertil kommer et antal busser.

- Mange vil ikke have brug for at køre i miljøzoner, men omvendt vil der også være ældre lastbiler med Euro 0-, 1- og 2-motorer, som skal have filter på for at få lov til at køre i de nye miljøzoner i Odense og Århus. Vi skønner derfor, at der kan blive tale om montering af op mod 10.000 partikelfiltre, siger cheføkonom Ove Holm, DTL.

Undersøg behovet nu

Det er ikke muligt at nå, hvis alle skal have monteret i sidste øjeblik inden for de sidste par uger i juni. DTL anbefaler derfor, at virksomheder gør deres stilling klar og får undersøgt deres behov for partikelfiltre og bestiller tid til montering. Hellere i dag end i morgen.

Det står klart, siger man hos DTL, at Miljøstyrelsens tilskudspulje er tom, og at ordningen lukkes. Der er dog en venteliste for de virksomheder, der har søgt inden 7. december i fjor om et tilsagn om støtte. De kan komme i betragtning, hvis tidligere givne tilsagn ikke bliver udnyttet.

- Der er mange gode udbydere af partikelfiltre på det danske marked. DTL Fordelspartner har forhandlet en forudbestillingsrabat til DTL-medlemmer på 2.000 kr. pr. filter hos netop Dinex. Det kræver dog en bestilling senest 15. marts, siger Ove Holm.

Investeringen på 50.000 kroner til et partikelfilter kan lyde af mange penge. Ikke mindst, hvis man har en større flåde af køretøjer. Men omvendt er det billigere end at investere i en ny lastbil eller bus - og gensalgsværdien af en brugt lastbil med filter er langt mere værd end én uden filter, som nærmest kan være usælgelig herhjemme.

- Partikelfiltre til mindre varevogne og personbiler er til forskel for filtre til lastbiler åbne filtre, som typisk produceres i udlandet og sælges gennem bilforhandlere. Dem anser jeg mere at være en skattefidus fra politikernes side end en miljøforbedring. Funktionsværdierne er alt for ringe, siger Torben Pagh.