Vognmænd kæmper videre for færgerute

Jyske vognmandsfirmaer vil ikke acceptere, at fragtruten mellem Kalundborg og Århus nedlægges 15. september. De forudser øgede transportomkostninger og trafikkaos på motorvejen over Fyn

Foto: Axel Schütt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det store århusianske vognmandsfirma Frode Laursen A/S vil ikke umiddelbart affinde sig med, at Mols-linjen 15. september definitivt lukker godsruten mellem Århus og Kalundborg.

Direktør Anders Balle fra Frode Laursen siger til ErhvervsBladet, at selskabet sammen med de berørte kommuner arbejder videre for at genoplive ruten. Samtidig fastholder han trafikpolitikere på, at de i henhold til Storebæltsforliget fra 1998 er forpligtet til at sikre et fragtmæssigt alternativ til Storebæltsbroen. Det har både trafikministeren og trafikordførerne dog afvist.

Anders Balle har ikke konkret kendskab til, at alternative private operatører vil forsøge at drive fragtruten – eventuelt med et nyt koncept.

- Vi er parat til at belægge en del af en privat operatørs kapacitet, men vi vil ikke selv investere i færge rift. Vi er først og fremmest en logistik-virksomhed, siger Anders Balle.

Læs også på evb.dk:

Stor fragtrute lukker 15. september

Vognmandsfirma kæmper for fragtruten fra Aarhus

Vognmandsfirma truer med at flytte

Han forudser en stærkt forøget lastbiltrafik over Storebælt og på motorvejen over Fyn, når godsruten mellem Århus og Kalundborg lukker. Det vil fordyre transportomkostningerne. Samtidig stiger antallet af campingvognene på vejene.

Adm. direktør i Dansk Transport og Logistik, Erik Østergaard, beklager overfor for ErhvervsBladet, at fragtruten lukker. Men han vurderer ikke, at politikerne nødvendigvis har en forpligtelse til at sikre en alternativ transportkorridor i form af fragtfærger mellem Sjælland og Jylland.

- Der er jo stadig den mulighed, at en privat operatør kan komme ind og drive ruten under et andet koncept, siger Erik Østergaard, der også peger på, at transporterne via bane fra Århus til København kan intensivers.

 DB-Schenker Rail, der står for godstogskørslen mellem kombiterminalerne i Tåstrup og Taulov i trekantområdet, har tidligere bebudet, at selskabet vil gå ind og forsøge tage en del af det marked, der hidtil har brug færgeforbindelsen mellem Kalundborg og Århus.

For Frode Laursen vil lukningen af færgeruten formentlig betyde, at en større del af selskabets transporter omlægges, så de tager udgangspunkt i terminaler i Sydjylland i stedet for i Hinnerup ved Århus, hvor vognmandsvirksomheden har sit hovedkvarter.