Vognmænd: Chauffører har fortjent et stort lønhop

Arbejdsgiverne i transportbranchen er tilfredse med det overenskomstforlig, som giver deres ansatte et lønhop på 1.000 kroner om måneden. Virksomhederne håber, at det bliver lettere at holde på de gode chauffører.

Transportbranchen slås med stor mangel på chauffører, og det er altafgørende, at branchen fremover kan tiltrække arbejdskraft, mener arbejdsgiverne, der forsøger at give lønstiginger, der er større end for industrien og byggefagene.Arkivfoto: Mogens Flindt. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Chaufførerne har fortjent hver en krone. Sådan lyder arbejdsgivernes reaktion på det transportforlig, som HTS og 3F forhandlede på plads søndag.

Forliget betyder, at chauffører og lagerarbejdere kan se frem til en klækkelig lønforhøjelse på op til 1.000 kroner om måneden. Men transportbranchens arbejdsgivere er indstillet på at skulle til lommerne for at finansiere det dyre forlig.

»Vi kræver meget af de ansatte, som har et ubekvemt arbejde på skæve tidspunkter. Hele transportsektoren er relativt lavt lønnet, og derfor har de fleste nok set i øjenene, at der skal en justering til. På den baggrund synes jeg, at det er et helt OK forlig,« siger Kurt Larsen, adm. direktør i DSV.

Transportbranchen slås med stor mangel på chauffører, og Kurt Larsen mener, at det er altafgørende, at branchen også fremover kan tiltrække dygtige medarbejdere.

»Man skal være et fjols for at tro, at lønnen ikke spiller en rolle i den forbindelse,« siger Kurt Larsen.

Rykker til industrien

Hos skraldevirksomheden Renoflex lægger adm. direktør Thomas Christensen imidlertid ikke skjul på, at transportforliget »koster på bundlinien«. Ved overenskomstforhandlingerne i 2004 fik chaufførerne og lagerarbejderne 8,05 kroner ekstra i timen over tre år, mens de denne gang får 9,50 krone. Dertil skal lægges en række tillæg.

»Jeg synes godt nok, at det er lidt dyrt. Men forliget er fornuftigt nok, for vi har brug for at tiltrække kvalificerede folk. Jeg håber, at vores chauffører stiger forholdsmæssigt mere i løn end industriens ansatte. I dag skifter mange af vores chauffører over til bedre betalte job i industrien og byggeriet, og det er et problem,« siger Thomas Christensen.

På transportområdet fastlægges lønningerne ved de centrale forhandlinger, og en typisk faglært chauffør begynder på en månedsløn på 18.800 kroner. Hos transportvirksomheden Frode Laursen mener direktøren ikke, at det er en imponerende løn i forhold til andre brancher.

»De arbejdsforhold, vi tilbyder vores chauffører, har gjort, at vi som arbejdsgivere måtte acceptere en dyrere overenskomst, end vi normalt ville. Manglen på chauffører giver anledning til at vurdere, om deres relative lønniveau er helt korrekt,« siger Thorkild Andersen, ejer og adm. direktør i Frode Laursen A/S.

Ingen konflikt

Thorkild Andersen mener, at både HTS og 3Fs forhandlere har vist stor ansvarlighed og har fundet et forlig, hvor begge parter har givet og taget. For arbejdsgiverne er det lykkedes at få udvidet normalarbejdstiden med en time, så en almindelig arbejdsdag nu begynder klokken seks i stedet for klokken syv.

»Den fleksibilitet, vi får, opvejer ikke de omkostninger, der er på lønnen. Men det er meget værd, at vi har undgået en storkonflikt. En konflikt koster mange penge, og det er penge, der ikke kommer igen,« siger Thomas Christensen fra Renoflex.