Vognmænd afregner oftere olietillæg

Hyppige prisudsving på diesel får stadig flere vognmænd til løbende at regulere og afregne et såkaldt »olietillæg«, der skal gardere mod de mange rutsjeture i brændstofpriser.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>De hyppige udsving i dieselpriserne får stadig flere de danske vognmænd til løbende at regulere og afregne det såkaldte »olietillæg«, som garderer vognmændene og deres transportkunder mod prisudsvingene på brændstof.

»Olietillægget« reguleres typisk en gang om måneden, men visse vognmænd har på grund af hyppige udsving i brændstofpriserne, nu valgt at regulere »olietillægget« ugentligt.

- Det er den mest fair måde at afregne prisen for en transport. Hvis man afregner en fast fragtpris over et år, og der ikke bliver taget højde for udsving i brændstofpriserne, risikerer vognmanden at blive snydt, når dieselpriserne stiger meget. Omvendt, når dieselpriserne falder, så risikerer kunderne at blive snydt. Derfor er det mest fair – at afregne en pris for fragten og et særskilt »olietillæg« oveni, som vi er begyndt at regulere en gang om ugen, siger transportleder Brian Jensen, Ole Holm Transport A/S.

Ifølge olieselskabet Statoil er listeprisen for diesel faldet 21 procent siden den 15. juli 2008. Fra 11,79 kr. for en liter i midten af juli til 9,33 kr. i dag. Det betyder også et tilsvarende fald i fragtpriserne for de transportkøbere, som køber ydelser hos de transportfirmaer, der løbende regulerer »olietillæg«.

Transportleder Brian Jensen, Ole Holm Transport, oplyser, at det regulerede prisindex hos Transportgruppen, der omfatter 27 vognmænd, beregner et »olietillæg« på otte procent oveni fragten med den nuværende dieselpris. Det betyder en fragt, der koster 100 kr. kommer inklusive olietillægget til at koste 108 kr.

Meget udbredtOrganisationsdirektør Peter Jepsen, Danske Fragtmænd A/S, siger, at olietillægget er blevet udbredt blandt alle landsdækkende transportvirksomheder. Danske Fragtmænd har særskilt afregnet »olietillæg« i de seneste syv år og har ikke planer om at afskaffe det. Det er tværtom kommet for at blive.

- »Olietillægget« er ikke en skjult indtægt hos vognmanden. Det er en dækning af de omkostninger, der følger i kølvandet på en prisstigning, og det er en garanti for kunderne om ikke at betale for meget, når brændstofpriserne er lavere. Derfor kan kunderne se særskilt på regningen, hvad de betaler i »olietillæg«, siger Peter Jepsen. »Olietillægget« udgør syv procent – og er faldet siden august fra 11,4 procent.

Olietillægget er blevet en standard inden for afregning af transporter.

- Vi indgår slet ikke langtidskontrakter uden at tage højde for udsving i brændstofpriserne. Det er mest fair for begge parter at gøre den aktuelle brændstofpris til en del af fragtprisen, siger Brian Jensen.