VM-pengene vælter ind

Nu skal der tjenes penge på VM. Og FIFA er den store vinder. Det samme er de interessenter, der lever af at kolportere såkaldt eksklusiv viden om fodbold-økonomi.

Foto: RUNGROJ YONGRIT
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Med under en uge til VM-slutrunden skydes i gang med Sydafrika mod Mexico, ruller FIFA og andre interessenter nu det tunge PR-skyts ud på slagmarken.

De kommercielle indtægter opgøres af verdensorganisationen til 3,35 milliarder dollar eller 20 milliarder kroner. Det fremgår af Sportcals 72 siders rapport: ”The Sports Market Insight: FIFA World Cup in South Africa,” der er på gaden nu.

De 20 milliader kroner er en stigning på 44 procent i forhold til indtægterne fra VM i Tyskland 2006, lyder det.

Den nye rapport er en opdateret version af Sportscals maj-udgave, men denne gang finder vi detaljerede informationer om media- og sponsor-indtjeningen, herunder aftalerne om mobil markedsføring på forskellige markeder.

Lad det være sagt med det samme. Denne rapport giver ikke andre end de nyfigne i mediebranchen indsigt i FIFA’s økonomi. Hvis man har læst Sportscals kvartalsudgave fra maj, er man rigeligt dækket ind – og den nye rapport koster nemlig 395 engelske pund.

FIFA tager indtjeningen fra tv-rettighederne og sponsorerne, mens værtslandet Sydafrika scorer billetindtægterne. De første udgør det 20-dobbelte i forhold til sidstnævnte.

Markedsføring dækker FIFA-økonomien, herunder fordelingen af indtægter, i nummer 8-2010, der udkommer i næste uge.