VM i fodbold gav bedre biler

Fords bilfabrik i Pretoria er lige nu verdens bedste Fordfabrik med færrest fejl per bil. Det handler om en fornyet stolthed, lyder det fra ledelsen.

Stoltheden lyser ud af medarbejderne på Fords fabrik i Sydafrika - her Percy, Thanseka og Themba, der styrer træningen af kllegerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Af Carsten Teiner
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Stolthed er ikke noget, man kan bede arbejdere på en fabrik om. Det skal komme indefra.Sådan lyder det fra Fords bilfabrik i Sydafrika.

Sydafrika har haft svære tider, men befolkningen holder sammen og er stolte af at være Nelson Mandelas hyrder.

Det blev yderligere forstærket, da landet var arrangør af VM i fodbold – så da Ford moderniserede sin gamle fabrik i Pretoria – tre kvarters kørsel nord for Johannesburg, lykkedes alt.

- Medarbejderne er inspirerede og efter en tæt uddannelse i blandt andet Indien og indførsel af lean-principper, er fabrikken nu det Ford fabrik i Verden, der laver færrest biler med fejl, siger Tim Day, der er chef for lean-indførslen på fabrikken.

Ford har i tre år forberedt produktionen af den nye Ford Ranger pick-up på fabrikken. Pris 500 millioner Dollars. Og medarbejderne har været begejstrede fra begyndelsen – ikke mindst i lyset af forberedelserne og senere afholdelsen af VM i fodbold.

Det har betydet, at man topper hos Ford world-wide, når det gælder ”Best Practise" Fabrikken skal være dedikeret den nye Ranger – og næste år søstermodellen BT-50 fra Mazda.

For få uger siden byggede man den sidste Mazda pick-up og Ford pick-up af den hidtidige model, og man stopper produktionen af en lille billig pick-up, der egentlig er udviklet i Indien. Nu har man produceret den nye Ford Ranger pick-up siden sidste måned. 75 procent af produktionen eksporteres til 175 lande – næste forår kommer bilen til Danmark.

"Vores mellemledere har været på kurser i USA og Indien over de seneste år – og hjemme på fabrikken gøres der meget ud af at der skal være rent hele tiden – det er med til at øge arbejdsglæden. De skjulte fabriksudgifter er det, der er dyrest – og det er kvaliteten, der minimerer de omkostninger. Vi har således indført flere robotter – som man ikke så før i en fabrik i et land som Sydafrika – så nu er der robotter til både at montere dæk på fælge – og montere sæder i biler. Uden at der er fabriksarbejdere indvolveret til andet ind at betjene computerne, siger Tim Day.

Resultatet er at man har øget volumen – og har skåret underleverandører ned fra 120 til 60 – gennem forbedret automation. En særlig 5-stjernet træning betyder at alle medarbejdere involveres – og alle vil være bedst.

En lille ledergruppe underviser alle medarbejdere i de nye samlemetoder – med brug af blandt andet den japanske filosofi Kaisan. Om morgenen møder mellemlederne i PIC-området - og gennemgår processerne, som er udstukket på højeste sted i Dearborn i USA.

Samme PIC område (Production Information Center) findes på alle Ford fabrikker i verden. Og læres der nyt – så skrives det ind i de tykke bøger i USA – og videreformidles til alle andre fabrikker. PIC-området er fyldt med print på opslagstavler – meget ulig vore dages IT verden.

Men det Ford bibelsted er det samme som på alle fabrikker – og det skaber en ildhu hos medarbejderne, der er svær at beskrive. Lige nu bygges 204 Ranger om dagen – men den lille pick-up Bantam stopper om et par uger – nærmer vi os 250 biler. Ranger bygges også i Thailand og i Argentina.