Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Ikke meget kan samle denne verden, men når det endeligt sker, skabes en ganske speciel interesse og et ganske specielt fællesskab, som rækker langt ud over både lande- og alle mulige andre grænser. Det skriver Markedsføring.dk
Som nu fx VM-slutrunden i fodbold i Brasilien, som i disse uger regerer her, der og alle vegne, og som set med virksomhedsbriller er en spændende mulighed for at komme ind i kampen om forbrugerne.
Men det er ikke kun Coca-Cola, Adidas, Carlsberg, Nike og alle de andre store sponsorer (og ikke-sponsorer), der kan være med.
Således har det danskejede, digitale bureau Vertic i forbindelse med slutrunden udviklet en LinkedIn-baseret applikation ”Connect with World Cup”, der giver brugerne mulighed for at ”komme ind i kampen” og pleje kontakterne på det erhvervsrettede sociale medie - med VM som omdrejningspunkt.
Via applikationen kan man dele sin begejstring - samtidig med at man plejer netværket gennem en fælles forkærlighed for spillet.
Synkroniserer kamp-program
”Connect with World Cup” giver et visuelt overblik over de slutrunde-lande, hvor brugeren har kontakter, og over hvornår de enkelte nationer skal i kamp. Løsningen synkroniserer med kampprogrammet, henter internationale data om de aktuelle hold og deltagerlande og samler samtidigt alle ”Twitter #”, som er tilknyttet VM og de igangværende kampe.
Og når man så klikker på sine kontakter på VM-kortet, får man mulighed for at sende dem en hilsen: Fx ønske dem god vind i den kommende kamp - eller (hvis man tør) drille dem lidt over deres manglende resultater.
I aftes tørnede for eksempel USA og Tyskland sammen, så måske er det tid til at trøste en USA-kontakt - eller lykønske en tysk? Eller måske skal en brasiliansk forbindelse lige have et held og lykke med ottendedelsfinalen på lørdag?
Men hvorfor nu blande fodbold sammen med LinkedIn?
- Både VM og LinkedIn har det til fælles, at de binder hele verden sammen. Vi tænkte, at det var oplagt at bruge VM begivenheden som en mulighed for at række ud til dit professionelle netværk med et ”relevant” budskab. Det er en oplagt mulighed for at pleje sine kontakter, siger Vertics CEO Sebastian Jespersen og tilføjer:
- Jeg fik ideen, fordi jeg selv har en mange internationale kontakter på LinkedIn, som jeg gerne vil pleje og vedligeholde. Og en mail med ”held og lykke med kampen i aften” krydret med lidt fun facts omkring de hold, der spiller, er noget, som understøtter netop det.
Har du og Vertic fået noget ud af det - altså andet end VM-sjov?
- Ja, det har vi. Jeg har selv brugt løsningen, og samtlige af de personer, jeg har skrevet til, har svaret. Og i øvrigt har det faktisk givet et par møder om potentielle, nye opgaver til Vertic, fortæller Sebastian Jespersen.
VM slutter 13. juli, så er du LinkedIn-bruger, er der stadig masser af tid til at teste ”Connect with World Cup”.