Vivino indgår samarbejde med Netto og får vinanmeldelser på hylderne

Netto-kunder vil fremover få adgang til vin-anmeldelser fra vin-appen Vivinos mere end 11 mio. brugere direkte på hylderne i supermarkedet.

Foto: Kasper Palsnov. Samarbejdet mellem Nettog og Vivino bliver indtil videre prøvet af i fem Netto-butikker i Danmark. Men bliver det en succes, er det planen, at det skal rulles ud til alle Netto-butikkerne i Europa.
Læs mere
Fold sammen

Det kan hurtigt blive en lidt tilfældig beslutning, hvilken vin man vælger, når man står nede i supermarkedet og skal hurtigt videre. Det skriver Version2.

Det er et nyt samarbejde mellem vin-appen Vivino og Netto ved at rode bod på. Ved at få adgang til anmeldelser fra 11 mio. Vivino-brugere verden over, kan Netto skilte med de forskellige vines gennemsnitlige bedømmelse direkte på hylderne. Det skriver FødevareWatch.

»I dag står der måske, at vinen er en Sauvignon Blanc fra Chile, og at man kan købe tre for 100 kr. Det er ligesom det beslutningsgrundlag, kunden har at gå ud fra. Nu bliver hver eneste vin i stedet udstyret med en rating, der er baseret på vores brugeres bedømmelse,« siger Heini Zachariassen, stifter og adm. direktør i Vivino, til FødevareWatch.

Udover skiltene med anmeldelserne, er der også en iPad i butikkerne med Vivino-appen, hvor kunderne kan læse mere om de enkelte vine.

Samarbejdet bliver indtil videre prøvet af i fem Netto-butikker i Danmark. Men bliver det en succes, er det planen, at det skal rulles ud til alle Netto-butikkerne i Europa. Det skriver Version2.

»Mange kunder oplever, at det er svært at købe vin ind. Med samarbejdet giver vi dem adgang til andre forbrugeres anmeldelse af vores vinsortiment, og samtidig er Vivino en app, som mange danskere kender i forvejen. Det er vores oplevelse, at den slags information efterspørges af kunderne i højere grad end nogensinde før,« siger marketingchef i Netto, Martin Hasgard Olesen, til FødevareWatch.

Indtil videre er tjenesten gratis for både Netto og Vivino. På sigt håber Vivino dog, at kunne tilbyde andre - især udenlandske - supermarkedskæder den samme tjeneste mod betaling.

»På den korte bane får vi selvfølgelig noget promovering. Men det kan måske blive en god forretning senere hen. Hvis det virker i Danmark, så har vi mange supermarkeder i Frankrig, Storbritannien og USA, der allerede har henvendt sig til os. De vil kunne få et lignende setup mod en eller anden form for betaling,« siger Heini Zachariassen til FødevareWatch.