VisitDenmark rod dyrt for turistbranchen

Rod i VisitDenmark koster dyrt i turistbranchen, mener organisation. Turister svigter hoteller og feriehuse, og der kræves en indsats for at få dem tilbage.

pix-visitdenmark
Foto: Scanpix. Den udskældte turistvideo om Karen
Læs mere
Fold sammen
Det halter med indsatsen for at få gæsterne tilbage til de danske hoteller og feriehuse. Det mener Feriehusudlejernes Brancheforening, som bebrejder den danske turistorganisation VisitDenmark.

Siden VisitDenmark-chefen Dorthe Kiilerich i september trak sig efter skandalen om den falske mor Karen-video, er det stadig usikkert, hvordan organisationen skal se ud i fremtiden.

Det kommer til at koste, siger Carlos Villaro Lassen, direktør for Feriehusudlejernes Brancheforening.

- Der er ingen tvivl om, at Danmark får en særlig opmærksomhed på grund af de internationale topmøder i COP15 og IOC. Men vi risikerer, at vi ikke får udnyttet den internationale opmærksomhed til at tiltrække turister, siger Carlos Villaro Lassen, som repræsenterer bureauer, der udlejer 30.000 sommerhuse i Danmark.

Han mener, at økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen (K) må melde ud, hvad der skal ske med VisitDenmark, da det ellers er svært at sætte ind med en tiltrængt indsats for at få turisterne tilbage.

I løbet af det seneste år er antallet af overnatninger i danske feriehuse generelt faldet med 12 procent, viser tal fra Danmarks Statistik. De danske hoteller og feriecentre har haft 6 procent færre overnatninger sammenlignet med sidste år.

Den tidligere administrerende direktør i VisitDenmark Dorte Kiilerich trak sig fra posten, efter hun i flere dage forsvarede den falske Karen-video, inden den blev fjernet fra internettjenesten YouTube.