VisitDenmark rod dyrt for turistbranchen

Rod i VisitDenmark koster dyrt i turistbranchen, mener organisation. Turister svigter hoteller og feriehuse, og der kræves en indsats for at få dem tilbage.

pix-visitdenmark
Den udskældte turistvideo om Karen Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Det halter med indsatsen for at få gæsterne tilbage til de danske hoteller og feriehuse. Det mener Feriehusudlejernes Brancheforening, som bebrejder den danske turistorganisation VisitDenmark.

Siden VisitDenmark-chefen Dorthe Kiilerich i september trak sig efter skandalen om den falske mor Karen-video, er det stadig usikkert, hvordan organisationen skal se ud i fremtiden.

Det kommer til at koste, siger Carlos Villaro Lassen, direktør for Feriehusudlejernes Brancheforening.

- Der er ingen tvivl om, at Danmark får en særlig opmærksomhed på grund af de internationale topmøder i COP15 og IOC. Men vi risikerer, at vi ikke får udnyttet den internationale opmærksomhed til at tiltrække turister, siger Carlos Villaro Lassen, som repræsenterer bureauer, der udlejer 30.000 sommerhuse i Danmark.

Han mener, at økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen (K) må melde ud, hvad der skal ske med VisitDenmark, da det ellers er svært at sætte ind med en tiltrængt indsats for at få turisterne tilbage.

I løbet af det seneste år er antallet af overnatninger i danske feriehuse generelt faldet med 12 procent, viser tal fra Danmarks Statistik. De danske hoteller og feriecentre har haft 6 procent færre overnatninger sammenlignet med sidste år.

Den tidligere administrerende direktør i VisitDenmark Dorte Kiilerich trak sig fra posten, efter hun i flere dage forsvarede den falske Karen-video, inden den blev fjernet fra internettjenesten YouTube.