Virksomheders digitale potentiale skal forløses

Et treårigt projekt, Networked Business Initiative, vil involvere op mod 10.000 danske virksomheder og klæde dem bedre på til den globale, digitale virkelighed. Målet er et sæt digitale branchestandarder.

Et treårigt projekt, Networked Business Initiative, vil involvere op mod 10.000 danske virksomheder og klæde dem bedre på til den globale, digitale virkelighed. Målet er et sæt digitale branchestandarder. Fold sammen
Læs mere

Hvordan udnytter virksomheder bedst forretningspotentialet i den digitale verden? Og hvad skal der til, før en virksomhed er digitalt moden og udnytter potentialet i teknologierne optimalt i eksempelvis salg og marketing?

Disse og mange flere spørgsmål skal et forskningsprojekt, Networked Business Initiative (NBI), forsøge at komme med gode bud på over de næste tre år. En af grundtankerne i projektet er, at forskning og forretning er uadskillelige, lyder det fra Head Organizer og grundlægger af projektet, Jan Futtrup Kjær. Derfor afhænger projektets succes også af, om virksomhederne engagerer sig i det.

»NBI er et involverende forskningsprojekt, der handler om netværksteknologier. Præmissen for at det lykkes er, at danske virksomheder og deres rådgivere er med om bord. Formålet med NBI er at give virksomheder en platform og et konkret værktøj at navigere ud fra, når de skal lave deres forretningsstrategi, siger han.

NBI-forskningsprojektet er en videreudvikling af projektet Socialsemantic.eu, der siden 2010 har stået bag rapporterne Social Media Factbook og Networked Business Factbook.

NBI er i sin nye form officielt et samarbejde mellem Copenhagen Business School (CBS), Dansk Erhverv og en række danske virksomheder.

Projektet skal kortlægge danske virksomheders forretningsmuligheder inden for paraplybetegnelsen »netværksteknologi«, der i denne sammenhæng blandt andet omfatter Social Media, Mobile, Cloud og Big Data og informationssystemer som CMS, CXM, ERP og CRM.

Alt sammen på baggrund af et researchgrundlag, der gerne skal omfatte 10.000 danske virksomheder. Samtidig er det ambitionen at udvikle et værktøj, der kan måle digital udnyttelse og modenhed. Det kaldes NBI Dashboard og tager udgangspunkt i fem teknologier – Social Media, Mobile, Cloud Websites og Data Analytics – på tværs af seks forretningsfunktioner (HR, PR og kommunikation, salg og marketing, service og support, innovation og organisation og ledelse.

Og hvorfor er der brug for et sådant projekt? Formålet er at skabe et mere bæredygtigt forretningsmiljø, der tager fat om morgendagens udfordringer, lyder det fra Jan Futtrup Kjær.

Dansk Erhverv, der repræsenterer mere end 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport, har valgt at støtte projektet:

»I Dansk Erhverv ser vi et stort potentiale i, at danske virksomheder får et skærpet fokus på deres digitale forretning. Hvis vi som land skal være konkurrencedygtige i en globaliseret økonomi, handler det i høj grad om at have en stærk viden om forretningspotentialer, der bare venter på at blive udnyttet. Det bidrager NBI til, og derfor vil vi de kommende tre år støtte projektet,« lyder det fra administrerende direktør i Dansk Erhverv, Jens Klarskov.

Jan Futtrup Kjær supplerer:

»Med NBI får virksomheder et analytisk værktøj, der er baseret på erfaring og data, og som kan skabe overblik og klarhed over den indflydelse, som netværksteknologi har på de enkelte forretningsprocesser. Netværksteknologier er ikke en ø, men en forudsætning for at drive en succesfuld virksomhed i en globaliseret økonomi,« siger han.

Første fase af projektet, der omhandler indsamling af data og aktivering af udvalgte partnervirksomheder på tværs af brancher, er gået i gang.

Projektet er ligeledes sat til at blive rullet ud globalt i 20 lande med en forventet deltagelse af 250.000 internationale virksomheder.