Virksomhederne bag din varedeklaration i charmeoffensiv

Den danske ingrediensbranche er træt af, at fødevarebranchen og farma- og biotekindustrien løber med al opmærksomheden og forskningsmidlerne.

En sjettedel af alle ingredienser, der optræder på varedeklarationer verden over, kommer fra Danmark. Nu vil ingrediensindustrien gøre mere opmærksom på sin eksistens via et nyt center med navnet National Ingrediens Center, som etableres sammen med de danske universiteter og fødevareindustrien. Foto: Eric Vidal/Reuters Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De står skrevet med småt på siden af pakken med havregryn, bægeret med leverpostej, kartonet med yoghurt eller posen med chips. Men nu skal de frem i lyset; Ingredienserne.

Onsdag indvier industrien, de danske universiteter og fødevareministeriet i fællesskab et nyt National Ingrediens Center (NIC).

Formålet med centret er at skabe opmærksomhed omkring en overset dansk styrkeposition.

Den danske ingrediensindustri, som tæller så prominente medlemmer, som Chr. Hansen, Novozymes og ingrediensdivisionen i den amerikanske gigant Dupont (det tidligere Danisco, red.), omsætter for på den anden side af 30 milliarder kroner om året og har en andel af verdensmarkedet på 14 procent. Velstandsstigninger i Asien og Afrika, et hastigt voksende globalt befolkningstal og en stadigt større interesse for funktionelle fødevarer betyder, at branchen kan se frem til årlige vækstrater på mindst fem procent om året fremover.

Alligevel samler interessen sig om farma- og biotekindustrien og til dels fødevare- industrien, når unge skal vælge erhvervs- eller forskerkarriere, og når forskningsmidlerne skal fordeles.

Et forskningsmæssigt fyrtårn

Én af initiativtagerne til centret er DTUs fødevareinstitut. Ifølge vicedirektør ved instituttet Anders Permin skyldes det et ønske om at stå stærkere i kampen om forskningsmidlerne og om de unge talenter. Skal det lykkes, kræver det, at branchen får opbygget et forskningsmæssigt fyrtårn, sådan som det for eksempel er lykkedes for farma- og biotekindustrien.

»Vi må tilpasse os de ændringer, der sker i forskerlandskabet, ikke mindst når det gælder forskningsmidlerne. Tidligere var forskerne organiseret i mindre forskningsgrupper – typisk omkring en professor. Men i dag skal man kunne søge om store bevillinger på 30 til 50 millioner kroner. Det kræver, at vi går sammen på tværs af universiteter og virksomheder,« siger Anders Permin.

Det nye National Ingrediens Center bliver en selvstændig søjle under Inspire-samarbejdet. Inspire er offentligt-privat partnerskab inden for fødevareforskning. Ud over at promovere ingrediensområdet skal NIC altså også på jagt efter forskningsmidler, både i Innovationsfonden og i EU.

»I 2016 uddeler EU midler til en stor videns- og innovationssatsning inden for fødevarer, Food KIC, som skal støtte etablerede klynger på området. Hvis ingrediens-industrien skal have del i midlerne, er det vigtigt, at vi får synliggjort ingrediensklyngen på forhånd,« siger Anders Permin, der heller ikke lægger skjul på, at der er et rekrutteringsaspekt i centret.

Rift om unge talenter

»Unge talenter tænker i dag ofte på biotek- og farma, og i mindre klart omfang fødevarebranchen, når de skal vælge karriere. Ingredienser er ikke på samme måde et karriereområde. Også derfor skal vi have mere fokus på området,« siger Anders Permin.

Ud over DTU, Københavns, Aarhus, Syddansk og Aalborg universiteter er også Dansk Industris (DI) Ingrediensforum og Landbrug og Fødevarer gået aktivt ind i projektet.

Ifølge branchedirektør i DI Ole Linnet Juul er der nemlig også brug for at gøre opmærksom på de ressourcer, der findes i forskningsmiljøerne.

»Når vi skal fastholde vores føreposition de næste 10 til 15 år, er det nødvendigt at synligegøre vores kompetencer, både over for danske og udenlandske virksomheder og over for offentligheden. Det vil det nye center medvirke til,« siger Ole Linnet Juul.

Ifølge DI vil de mindre og mellemstore ingrediensvirksomheder, drage fordel af at kunne bruge NIC til at hente inspiration til at udvikle nye produkter.

Men også de helt store i branchen, som Chr. Hansen, der er Danmarks og én af verdens største producenter af naturlige ingredienser, bakker op om initiativet.

»Selv om den danske ingrediensindustri er stor i en global sammenhæng, er det ikke kendt i den brede offentlighed, at vi har en styrkeposition på området. Vi har brug for, at de unge talenter interesserer sig for denne branche, så de ikke alle går andre steder hen for eksempel til medicinalindustrien,« siger Esben Laulund, innovationsdirektør hos Chr. Hansen.

En sjettedel af alle ingredienser, der optræder på varedeklarationer verden over, kommer fra Danmark.