Virksomheder vil skanne vore hjerner

Danske virksomheder skræddersyr deres nye produkter og reklamer efter forbrugernes hjerner. Til foråret vil de første reklamefilm, som er redigeret efter hjerneskanninger af testpersoner, løbe hen over de hjemlige tv-skærme, skriver Politiken lørdag.

Foto: Scanpix. Danske virksomheder skræddersyr deres nye produkter og reklamer efter forbrugernes hjerner.
Læs mere
Fold sammen
Neuromarketing-bureauet Mindmetic har udviklet en såkaldt emotionsdetektor, der på millisekundniveau kan sandsynliggøre, hvordan forbrugerne følelsesmæssigt vil reagere på sekvenserne.

Med analysen i hånden kan afsenderne tilpasse reklamebudskabet, så det bedst rammer deres målgruppe.

»Når vi spørger folk i fokusgrupper, ved vi, at de opfinder historier. Men med denne teknik kan vi måle modtagernes følelsesmæssige reaktion, når de ser noget, de kan lide eller ikke lide. Mønstrene gør, at vi med 75 procents nøjagtighed kan konkludere, hvordan en reklamefilm vil blive modtaget«, siger Birger Jan Olsen til Politiken.

Han er bestyrelsesformand for Mindmetic, der arbejder tæt sammen med analysebureauet Catinét.

Den nye teknologi vil også blive anvendt til at forudsige, hvordan forbrugerne vil tage imod nye varer.

Nordic Living, der eksporterer Jette Frölichs design til 10 markeder rundt om i verden, går i februar i gang med at emotionsteste 100-125 nye produkter.

Virksomhedens administrerende direktør er ikke i tvivl om, at virksomheden vil spare store penge og tjene endnu flere ved at optimere produktplanlægningen og markedsføringen.

»Vi mister rigtig mange penge på at producere og markedsføre nogle produkter, som folk ikke vil have. Hvis vi, inden produktionen går i gang, kan finde ud af, om forbrugerne er positive eller negative, så sparer vi alle de fejlkøb, som vi naturligvis laver«, siger Morten Clausen til Politiken.

I første omgang skal produkterne emotionstestes i Danmark, USA, Australien og Japan.