Virksomheder udnytter børns blogs til markedsføring

Forbrugerombudsmanden vil stramme kursen over for virksomheder, der udnytter børns blogs til markedsføring over for andre børn.

Foto: LIONEL BONAVENTURE

Mange virksomheder har for alvor fået øjnene op for markedsføringspotentialet i børns blogs på internettet, skriver Politiken.

Virksomhederne finder børn og unge, der er populære på sociale medier, og giver dem gaver eller penge mod at få omtale af deres produkter i videoer, billeder eller små historier på Instagram, Facebook, YouTube eller blogs. Det sker ofte i form af små konkurrencer, hvor følgerne skal ’like' firmaet eller deres produkter.

Politiken har undersøgt 20 blogs drevet af 13-17-årige med mellem 1.000 og 6.000 følgere. 17 af dem har kommercielle indslag i form af anbefalinger af produkter, links og rabatkoder til firmaers hjemmesider, men kun fire nævner konsekvent, at det er sponsoreret.

Flere mindreårige bloggere, som avisen har været i kontakt med, bekræfter, at de har fået mange tilbud om at fremvise produkter mod at få penge eller gaver, men ingen af dem har dog fået at vide, at de skal vise, at der er tale om reklame, og firmaerne har heller ikke inddraget forældrene, selv om de unge er helt ned til 14 år gamle.

Derfor vil Forbrugerombudsmanden nu holde særligt øje med børnene og de sociale medier.

»Det er skærpende, når virksomhederne forsøger at ramme børn gennem andre børn og unges medier, og jeg synes, at det har nået et omfang, hvor vi er nødt til at reagere. Ifølge markedsføringsloven er børn og unge særligt sårbare og fortjener særlige hensyn. Erhvervsdrivende har et ansvar for, at reglerne bliver fulgt, så de unge bloggere ikke udsender skjult reklame til andre børn og unge. Lever firmaerne ikke op til det, er vi klar til at tage flere sager op«, siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe til Politiken.