Virksomheder tvinges over på andre sociale medier end Facebook

Det er slut med gratis omtale på Facebook, og forbrugerne spreder sig ud på flere forskellige sociale medier. Men erhvervslivet mangler lige det sidste for at følge trop, vurderer eksperter.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tidligere fik firmaer gratis omtale på det sociale medie Facebook, men nu koster det fra 25 kroner, hver gang virksomheden vil annoncere på Facebook.

Selvom der aldrig har været så mange danskere på Facebook som nu, så tegner der sig en tendens til, at vi spreder fokus mere ud på de nyere sociale medier som blandt andre Twitter, LinkedIn og Instagram.

»Der er to ting i det; dels det her med at det er sværere at få gratis omtale, at virksomhederne søger væk fra Facebook, men også at brugerne søger væk fra Facebook. Så det er lige så meget den proces, der gør, at virksomhederne søger andre steder hen,« siger Astrid Haug, digital rådgiver og formand for Dansk Kommunikationsforening.

En undersøgelse produceret af Infomedia og YouGov i 2013 viser, at danskerne stadig bruger Facebook, men er blevet mere forbeholdne overfor tjenesten. De har nået en mætningsgrænse for reklamer. I samme omgang nævnes det, at LinkedIn, går en lys fremtid i møde, fordi forbrugerne kan lide kvaliteten af siden. Og netop LinkedIn er et sted, virksomhederne burde være, lyder det fra Annemarie Kirk, direktør hos Haai, som rådgiver virksomheder i digitale strategier og specielt LinkedIn.

»Det er klart, at når det er der, det professionelle liv udspiller sig, så er det også der virksomhederne bliver nødt til at være. De kan komme tættere på samarbejdspartnere og kunder, men også deres kommende medarbejdere. De har mulighed for at give en lidt anden historie,« siger Annemarie Kirk.

LinkedIn er ikke bare en CV-bank for jobsøgende. Tag blot lederorganisationen Lederne, som lægger debatopslag på – gerne hver uge – og andre nyheder fra deres hjemmeside. Og så opdaterer de hver dag.

Nathalie C. Larsen op, som er digital og social media manager hos kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese, nævner, at tjenesten Twitter er danske virksomheder kommet efter, men LinkedIn halter stadig.

»LinkedIn, med omkring 1,2 millioner danske brugere, er stadig et stort, uudforsket marked. Hvis man satser mere på det, så vil man kunne skabe et rigtig godt fundament for sin virksomhed, fordi der ikke er ret mange, der har positioneret sig på platformen endnu,« siger Nathalie C. Larsen.

Stiller krav til virksomhederne

»Hver social platform har sine egne krav og spilleregler, som virksomhederne er nødt til tilpasse sig i en eller anden grad. Hvis man ikke har føling med det som virksomhed, så falder man ganske enkelt igennem. Vilkårene ændrer sig hele tiden, så det er blevet sværere for virksomhederne at være på sociale medier. Før skulle man kun forholde sig til Facebook, nu skal man navigere mellem flere platforme og krav, der hele tiden er i forandring,« siger Nathalie C. Larsen og tilføjer, at det er et større sats for mange virksomheder at bevæge sig ind på for eksempel Twitter og Instagram, fordi de mindre sociale platforme har et smallere publikum.

Forståelsen blandt virksomhederne er stadig, at man gerne vil ramme alle med sin kommunikation, og der er Facebook stadig stedet – det koster bare penge.

På samme måde er de billedbårne tjenester stadig platforme, hvor muligheder og teknik ikke bliver udnyttet. Men de visuelle tjenester er dem, der vokser. De er med til at tage forbrugeren med ind bag facaden. Mærsk Line lagde blandt andet et billede ud på Instagram, som viser udsigten fra en af deres enorme fragtskibe. Eller et billede, hvor arbejdere forsøger at flytte et skib.

»Snapchat og Instagram, tildels også Pinterest, bliver der holdt meget øje med. Noget af det, som er forholdsvist ubeskrevet er, hvordan man udnytter det forretningsmæssigt. Det er stadig noget af det, der bliver prøvet af,« siger Astrid Haug.

Leg dig vejen frem

Virksomhederne skal lege mere på sociale medier. Det er i hvert fald, hvad Nathalie C. Larsen taler for. Og fordi de nyere platforme som for eksempel Instagram og Snapchat ikke er så etablerede som Facebook, er der for alvor plads til det. Hun mener, at virksomheder kommunikerer via sit logo og dermed bliver upersonlige.

»Tit kommunikerer virksomheder som et logo på sociale medier, fordi man er bange for, hvad brugeren nu siger til, at man er lidt personlig, laver en stavefejl eller skriver et forkert ord. Der er en generel tendens til, at firmaer bliver meget formelle og »corporate«, men det er langt fra »social medie-ånden«. Sociale medier handler om at gide samtalerne, gå i dialog og få feedback fra brugere og følgere. Får man dårlig feedback, så lærer man af det, og så viser man brugeren, at man tager råd og vink seriøst. Men det er det mange virksomheder er bange for,« siger hun.

Men virksomhederne er stadig forbeholdne over for de nyere platforme. Astrid Haug mener, at det handler om virksomhedernes tankesæt – det har virket på Facebook, så hvorfor ændre noget?

»Der er flere og flere virksomheder, der har forstået, at man kan bruge andre platforme end Facebook. Men i det store hele, så nej. De danske virksomheder kaster sig ikke over det,« siger hun.