Virksomheder til kamp mod kinesiske kopier

Danfoss er blandt de danske firmaer, som har folk udstationeret i Kina alene for at bekæmpe kopivarer og sikre virksomhedernes brands.

Danske virksomheder valfarter til Kina. De lave omkostninger og muligheden for at komme ind på et marked med 1,3 milliarder indbyggere er drivkraften.

Men i Kina er der også en stor underskov af kinesiske kopi-producenter, som kopierer og forfalsker både forbrugsvarer og industrielle produkter. Op mod 80 procent af verdens kopiproduktion foregår lige netop i Kina.

Kopisterne truer med at ødelægge den brand-værdi, som blandt andet danske virksomheder har brugt årtier på at opbygge. Det sker for eksempel, når virksomheder kopier Danfoss' produkter og sætter det originale Danfoss-logo på. Det betyder, at nogle kunder tror, de får et Danfoss-produkt, hvor det viser sig at være en dårlig kopi.

- Det er klart, at hvis der et gran af mistillid til, at de produkter, man køber, rent faktisk er Danfoss' produkter, så vil det kunne have en negativ indflydelse på brand-værdien. Det er det, der er på spil, fortæller Eskil Berg Kappel til DR Penge.

Han er en af Danfoss' tre mand i Kina, der har til opgave at tage kampen op mod kopivirksomhederne.

Herhjemme melder Dansk Industri (DI) sig nu også i den kamp.

I dag lancerer DI guiden "Til Kamp mod Kopiering i Kina", som er det hidtil mest komplette dansksprogede sæt af anbefalinger på området.

- Risikoen for, at teknologi, design, varemærker eller endog hele forretningskoncepter bliver kopieret af kinesiske producenter, er en af de absolut største udfordringer for danske virksomheder, der ofte har brugt mange ressourcer på at udvikle avancerede produkter og på at opbygge et godt brand, siger Anders Ladefoged, afsætningspolitisk chef i DI.

DI vil arbejde for, at problemerne med at beskytte viden, varemærker og design i Kina kommer højt på dagsordenen i Danmarks og EU's relationer med Kina.

- Indtil de væsentligste problemer er løst, er det vigtigt, at danske virksomheder nøje overvejer, hvordan de på tværs af deres organisation kan beskytte virksomheden mod kopiering. Det handler ikke kun om jura, men i lige så høj grad om at tage højde for risikoen, når man lægger sin overordnede forretningsstrategi for Kina, og om at tænke beskyttelse ind i udviklingen af nye design. Det er det, vi giver nogle anbefalinger til i vores nye vejledning, siger Anders Ladefoged.

Magasinet Penge på DR1 rapporterer fra Kina onsdag kl. 21.25.

Kilde: DR Penge