Virksomheder støtter pirathjemmesider

TDC, Codan, Carlsberg og dyrevelfærdsorganisationen WSPA er bare nogle af de virksomheder, som reklamerer på de mange pirat-hjemmesider, hvor man ulovligt kan streame eller downloade film og sportsbegivenheder ulovligt.

Foto: Nanna kreutzmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det blev afsløret, da MetroXpress i cirka en time surfede rundt på et mindre udsnit af pirathjemmesiderne. Og det store omfang af danske annoncører møder stærk kritik fra de danske rettighedshavere.

»Det er helt uacceptabelt, og vi er netop i gang med at undersøge omfanget og finde ud af, hvordan man kan påvirke de forskellige selskaber, så de sætter en stopper for det, for de er jo med til at finansiere ulovligheder,« siger Thomas Schultz, der er bestyrelsesformand i Foreningen af Danske Videogramdistributører samt film- og distributionschef hos SF-film.

Han bakkes op af Eurosport Danmarks produktionschef Ketil Berg-Sørensen, som blandt andet har rettighederne til French Open - en sportsbegivenhed, der blev streamet på en af de ulovlige sider, MetroXpress besøgte.

»Det er ikke acceptabelt, at de reklamerer på de hjemmesider, som ulovligt viser de begivenheder, vi har rettigheder til, og jeg er sikker på, at det er noget, som vores internationale juridiske afdeling holder øje med,« siger han.

MetroXpress skrev også tilbage i november 2009 om danske virksomheder, som annoncerer på pirathjemmesider. Grunden til, at det stadig foregår, kan ifølge advokat i RettighedsAlliancen - tidligere AntiPiratGruppen - Maria Fredenslund, være, at det er svært at skride ind over for både hjemmesiderne og virksomhederne rent juridisk.

»Det er rigtig ærgerligt, at danske virksomheder stadig annoncerer på ulovlige hjemmesider, og vi håber selvfølgelig, at de, som abonnerer på denne type annoncer, snart holder op,« siger hun.

Hos de forskellige organisationer og virksomheder, som metroXpress har konfronteret med deres annoncer på ulovlige hjemmesider, lyder svaret: "Det var vi ikke klar over, og vi vil fjerne annoncerne med det samme."

Blandt andet hos TDC, som ikke har svar på, hvorfor deres annonce er endt på en pirathjemmeside.

»Jeg synes, det er dybt problematisk, at vi ikke med 100 procents sikkerhed kan kontrollere, hvor vi annoncerer henne, for vi har jo ingen interesse i at ligge på pirathjemmesider,« siger Charlotte van Burleigh, marketingchef i TDC til MetroXpress.

Pressechef i Codan Mads Houe mener ikke, at de har et ansvar for placeringen.

»Det er lidt det samme, som når man får nogen til at varetage sin pensionsopsparing, hvor man forventer, at de gør det ud fra nogle etiske retningslinjer, « siger han og understreger:

»Så snart vi bliver opmærksomme på vores tilstedeværelse på en af disse sider, tager vi ansvar og sørger for at fjerne annoncen.«