Virksomheder spinder guld på fodbold-VM

VM i fodbold har fået danskerne til at forsyne sig med nye fladskærmsfjernsyn, landsholdstrøjer og fodboldhalstørklæder i stor stil. Samtidig ser bryggerier, chipsvirksomheder og mange andre nu frem til et salgsboom, når VM skydes i gang.

Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Om mindre end en uge vil over en milliard fodboldfans verden over sidde klinet til TV-skærmen, når de sydafrikanske værter skyder fodboldfesten over dem alle - VM i fodbold - i gang med åbningskampen mod Mexico. For en lang række danske virksomheder er det dog ikke blot udsigten til nervepirrende fodboldkampe, der skaber VM-feber. VM løfter nemlig salget kraftigt af alt fra øl og chips til fladskærme og sportsudstyr.

Danmarks deltagelse i slutrunden har løftet den danske interesse kraftigt i forhold til forrige VM i Tyskland i 2006, og mange virksomheder har store forventninger til salget, når massevis af danskere mødes til hygge og fodboldfest foran TV-skærmene. I Carlsberg Danmark forventer marketingdirektør Kirsten Ægidius, at VM i fodbold vil løfte det danske ølsalg med mindst fire-fem procent i forhold til en almindelig sommermåned. Det svarer til et mersalg på over 4,5 millioner almindelige danske flaskeøl alene fra Carlsberg. I chips- og snackvirksomheden Kims, der sidder på omkring halvdelen af det danske marked, venter man et ekstrasalg under VM på mindst ti procent svarende til en halv million ekstra poser chips alene fra Kims.

Derudover ventes salget af flere andre fødevarer, herunder bøffer af enhver art, at stige markant under den knap fem uger lange fodboldfest.

Mens bryggerier, slagterier og chips- og snackvirksomheder først for alvor får glæde af VM, når festen er skudt i gang, har flere andre brancher allerede nydt godt af den enorme begivenhed. Antallet af solgte fladskærmsfjernsyn i 2010 ligger for eksempel langt over forventning, og det skyldes formentlig, at mange af de danskere, der i forvejen har gået med en overvejelse om at skifte fjernsynet ud, vælger at gøre det før VM.

Fladskærme i restordre

»Leverandørerne har solgt så meget til butikkerne, at flere af de store er løbet tør for de nyeste fladskærmsmodeller. Der er ingen tvivl om, at VM har en stor effekt, i særdeleshed når Danmark deltager. Salget fortsætter med at være ret fantastisk, og det undrer næsten, at det kan blive ved,« siger Kurt Frausing, direktør i brancheforeningen Branchen Forbrugerelektronik (BFE), der samler alle elektronikproducenterne.

Han oplyser, at salget af fladskærme i januar-april lå 25 procent over sidste års i forvejen høje niveau.

De store producenter af sportsudstyr, herunder VM-sponsoren Adidas, har for længst oplevet et salgsløft af VM-relaterede produkter. Adidas' danske landechef, Mikkel Christensen, fortæller, at salget af fodboldtrøjer, fodboldhalstørklæder og fodbolde indtil videre i år ligger otte til ti gange højere end i et normalt år uden VM. Når VM er kommet i gang, ventes yderligere et salgshop, og Mikkel Christensen vurderer, at årsomsætningen i fodboldkategorien lander knap ti gange højere end i 2009.

Tøj til kampen

»Som en af DBUs sponsorer har vi retten til at levere den originale DBU-kamptrøje, og derudover sælger vi rigtig mange halstørklæder, fodbolde, fodboldbabysæt, fodboldtasker og fodboldkasketter,« siger Mikkel Christensen, der ikke ønsker at sætte tal på den danske omsætning.

Adidas markedsfører sig på globalt plan markant på VM, hvor selskabet er blandt hovedsponsorerne. Det er ligeledes Adidas, der har leveret slutrundens kampbold, og selv om den har været udsat for en del kritik fra spillere og trænere, er salget i butikkerne gået strygende. Op til og under VM i 2006 solgte Adidas omkring 15 millioner bolde på globalt plan, og det tal er allerede for længst overgået i forbindelse med VM i Sydafrika.

I de nordiske lande blev der umiddelbart efter lodtrækningen til slutrunden i slutningen af sidste år solgt mere end 100.000 Adidasbolde i forbindelse med julesalget.