Virksomheder skruer ned for vækstforventninger

For to år siden var virksomhedernes forventninger til væksten betydeligt højere, end de er i dag. De høje forventninger blev ikke indfriet, så virksomhederne er nu mere realistiske end optimistiske.

Foto: Niels Ahlmann Olesen. Dyrberg Kern har forventninger om et stabilt marked i nærmeste fremtid. Administrerende direktør, Henning Kern, betegner ikke længere markedssituationen som en krise, men som det nye normale. Her er han fotograferet sammen med sin partner Gitte Dyrberg. Foto: Niels Ahlmann Olesen
Læs mere
Fold sammen

I 2011 troede man, at det var ved at klare op. Efter et par år med hård modvind og mange skyer på himlen kunne man se en opklaring i det fjerne, men det gik dog ikke helt, som man havde håbet på. De forventninger, virksomhederne havde til den kommende vækst, blev aldrig helt indfriet. Det gik bedre, men ikke ligeså hurtigt, som man havde håbet.

KPMG har i en ny måling baseret på besvarelser fra 223 danske virksomheder spurgt ind til deres vækstforventninger. De gjorde det samme i 2011, og her var optimismen betydeligt større, end den er i dag.

I 2011 forventede hele 36 procent af virksomhederne over ti procent vækst i omsætningen i løbet af 2011. I år er det kun 21 procent, der forventer det samme. Samtidig vurderede 64 procent i 2011, at udsigten til vækst i virksomheden var enten god eller meget god.

I år er det kun 49 procent af virksomhederne, der forventer det samme. Selv om en stor del af virksomhederne forventer vækst, er der altså betydeligt færre, der er helt så optimistiske som for bare to år siden.

Realisme – ikke pessimisme

Ifølge Kaj Glochau, partner i KPMG, er det dog ikke et tegn på pessimisme fra virksomhedernes side. Det er nærmere et tegn på realisme. Selv om virksomhederne ikke forventer den hastige vækst, som de gjorde i 2011, forventer de fleste stadig vækst.

»Jeg tror, man håbede på, at krisen var ved at være forbi, men det var den ikke helt. Jeg tror, man er blevet mere forsigtig. Det er ikke gået så hurtigt med at rejse sig efter krisen, som man havde håbet på,« siger Kaj Glochau.

En af de virksomheder, der har moderate forventninger til væksten, er Dyrberg/Kern.

Ifølge administrerende direktør Henning Kern har virksomheden sagtens kunnet mærke, at forbrugsmønstrene ændrede sig. Henning Kern betragter lige nu det europæiske marked som nogenlunde stabilt. Det sydeuropæiske har dog som bekendt været meget belastet, og her har man mistet meget omsætning.

»Modemarkedet og smykkemarkedet er en smule presset for tiden. Der er nogle markeder, hvor vi oplever vækst, mens der er andre markeder, hvor vi oplever stilstand. Det er efterskælv fra finanskrisen, og jeg tror ikke, vi fortsat skal kalde det finanskrisen, men nærmere the new normal,« siger Henning Kern.

Udlandet udfordrer

Ifølge Kaj Glochau har en af de største udfordringer været, at væksten generelt har været manglende. Ikke kun i Danmark, men også uden for landets grænser.

»Vi er påvirkede af verden omkring os. Uanset hvor gerne Christiansborg vil det, kan de ikke styre begivenheder ud over landets grænser, så vi er i den grad afhængige af verden omkring os,« siger Kaj Glochau.

Væksten findes især på fjernmarkederne i øjeblikket. Ifølge rapporten fra KPMG er der nogle barrierer, der har gjort væksten særligt svær.

Blandt andet stigende konkurrence og ændring i efterspørgslerne. Men virksomhederne oplever også mange barrierer i forbindelse med at komme ud på de nye markeder.

Dyrberg/Kern har i flere år været at finde på de blomstrende vækstmarkeder i både Kina og Rusland, hvor salget ikke har været lige så præget af krisen som på nærmarkederne. Det har dog ikke været helt let at penetrere disse markeder, men det er begyndt at give pote.

»Det er svært at komme ind, fordi man måske ikke har relationer til de rigtige beslutningstagere inden for retail. Det kan være et svært marked at komme ind på. På trods af at vi har været der i et par år, er det ikke a walk in the park,« siger Henning Kern.

Generelt kan Dyrberg/Kern godt mærke, at privatforbruget er på vej op igen. Men der er stadig hård kamp om kunderne, for der er ikke noget, der sælger sig selv.