Virksomheder skifter bilen ud med toget

Erhvervslivet er i stigende grad begyndt at benytte tog, når medarbejdere skal ud og køre i tjenesten. DSB melder om stærk vækst i antallet af erhvervskunder.

DSB (Foto: Andreas Beck/Scanpix 2013) Fold sammen
Læs mere
Foto: Andreas Beck

Stadig flere virksomheder skifter bilen ud med toget, når medarbejdere skal rejse fra punkt A til punkt B i embeds medfør.

Det oplever man hos DSB, der har oplevet en stor vækst i antallet af erhvervskunder de seneste år.

»Vi har formået på to år at femdoble salget til vores erhvervssegment, og når vi når ud af 2015, forventer vi at have nået en omsætning på det segment på 700 millioner kroner,« siger kommerciel direktør i DSB Susanne Mørch Koch.

Det er stadig privatkunderne, der udgør langt den største kundegruppe hos DSB. Men erhvervskunderne vokser markant, og det skyldes blandt andet Rejsekortet, som DSB og en række andre aktører på transportområdet står bag.

Senest har Rigshospitalet bestilt 500 Rejsekort Erhverv, som er erhvervsudgaven af Rejsekortet.

Og potentialet for yderligere vækst blandt virksomhederne er stor, påpeger Susanne Mørch Koch.

»Mange er trætte af at betale dyre kilometerpenge til medarbejdere, som spilder tiden på vejene og møder trætte frem til møder og kører trætte hjem. Når vi giver dem et alternativ, hvor deres medarbejdere kan arbejde på rejsen, møde udhvilede frem, og oven i købet ofte er prisattraktive, så skifter de bilen ud med toget,« siger DSBs kommercielle direktør.

Hun tilføjer, at miljøhensyn i stigende grad også spiller en rolle for virksomheder, der ønsker at benytte mere miljøvenlige transportformer end bilen.

Som en anden del af forklaringen peger hun på, at DSB har lavet nogle elektroniske løsninger, der gør det nemt for virksomheder at bestille togrejser over nettet. Til foråret bliver det endnu lettere, når der kommer en ny app til erhvervskunderne.

Og den markante vækst blandt erhvervskunderne kommer ikke til at betyde, at der bliver mindre plads og dårligere service til privatkunderne.

»Nej, det gør det ikke. Vi har nogle meget populære afgange, men vi har også meget ledig kapacitet rundt omkring, så der er plads til mange flere kunder,« siger Susanne Mørch Koch.