Virksomheder satser på bloggere

Markedsføring af produkter lægges i stigende grad ud til bloggere. De markedsfører i dag modetøj, biler, dagligvarer og tapet.

En pige skriver på sin bærbare PC i en vindueskarm. Fold sammen
Læs mere
Foto: Steffen Ortmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En ny klasse af smagsdommere er blevet topprioritet i flere PR- og marketingafdelinger. Efter nogle år med stor indflydelse i modebranchen har blogging-fænomenet bredt sig til andre brancher. De mest indflydelsesrige bloggere præger i dag, hvad forbrugerne foretrækker af både biler, dagligvarer og boligindretning. Den udvikling får flere PR-afdelinger til at identificere de vigtigste bloggere på deres område og forsøge at knytte bånd til dem.

»Det at pleje relationer med bloggere er gået fra at være noget særligt, til at det er helt normalt i dag inden for mode- og livsstil, og andre brancher er også ved at komme med,« siger Rina Hansen, konsulent ved Retail Institute Scandinavia.

Det gav stor opmærksomhed, da det eksklusive modehus Chanel for få år siden inviterede udvalgte bloggere på besøg og viste dem områder af virksomheden, som hidtil havde været ukendt for offentligheden. Siden er relationspleje af bloggere kommet på dagsordenen andre steder. Danske Hummel har lavet arrangementer for udvalgte bloggere, og også den danske maling- og tapetvirksomhed Flügger har det seneste år fået en stribe danske og udenlandske bloggere til at skrive positivt om dens tapet.

Uden for landets grænser har eksempelvis Mercedes Benz og BMW brugt de seneste år på at opbygge relationer til indflydelserige bloggere, og der er sågar bloggere, der har specialiseret sig i at revse og rose dagligvarebutikker i både England og USA, fortæller Rina Hansen.

»Forbrugerne har i dag fået en stemme på internettet, og dem der er bedst til at bruge den, kan få enorm indflydelse,« siger Rina Hansen.

Bloggernes stigende indflydelse får virksomheder til at søge råd om, hvordan de identificerer de vigtigste bloggere for deres virksomhed.

»Inden for modebranchen er der så meget opmærksomhed på bloggerne, at tøjhusene ofte godt ved, hvem de skal have fat i. Men i andre nicher kan det kræve en del mere research på de sociale medier, og det hjælper vi virksomhederne med,« siger Thomas Bigum, der rådgiver danske virksomheder om mulighederne med blogging.

»De indflydelsesrige bloggere har en ægte interesse for produkterne, og desuden har de et stort publikum, der lytter til dem. Men det er en fejl kun at kigge på, hvor mange venner de har på facebook. Det gælder om at få fat på de personer, som folk lytter til. Det handler - firkantet sagt - om at finde den populære dreng i klassen, og det er der en række muligheder for på de sociale medier,« siger Thomas Bigum.

Produktet skal holde

Som med alt andet god markedsføring hjælper bloggere ikke virksomheden, hvis produktet ikke er i orden, påpeger Thomas Bigum.

»Når du først engagerer dig på sociale medier og inviterer til en dialog med bloggere og andre, så må du som virksomhed også være åben for kritik. Laver du fejl, eller holder dit produkt ikke, bliver du nødt til at svare pænt på kritikken, undskylde, og så vise, at du er i stand til at rette din fejl. Den indstilling er nødvendig, hvis ikke du vil slagtes af bloggerne,« siger han.

For virksomhederne bliver blogging betragtet som en markedsføringskanal, der supplerer traditionel PR og annoncering i trykte og elektroniske medier. Derfor er der også stort fokus på, hvor stort økonomisk udbytte blogging kan give. Men det er der ikke klare svar på.

»Det er svært at sætte tal på. Det svarer lidt til, at du skal fortælle, hvad et venskab er værd. Virksomheder skal hellere betragte blogging og åbenhed som noget, der giver goodwill,« Siger Thomas Bigum og tilføjer:

»Hvis du investerer kræfter i at oprette gode relationer til folk gennem årrække, så pisser de næppe på din virksomhed. De vil måske nærmere forsvare dig, hvis du skulle komme i modvind.«