Virksomheder overser printgevinst

Print. Der kan spares tid ved at holde øje med virksomhedens printere og komme problemerne i forkøbet. Men mindre virksomheder overser ofte de muligheder.

Der bliver talt om effektivisering og optimering af arbejdsgange på kryds og tværs i det dansk erhvervsliv. Danske virksomheder i alle størrelser kæmper med at udnytte den evigt forsvindende tid bedst muligt.

Men højtbetalte ansatte bruger alligevel kostbar tid foran printere, der er ramt af tomme printerpatroner eller papirstop.

Det er på trods af, at de største printerproducenter udvikler løsninger, der kan minimere spildt tid.

Ifølge producenterne er det nemlig kun store virksomheder, der for alvor benytter sig af de værktøjer, der administrerer print i en virksomhed. De mindre virksomheder har over en bred kam ikke fået øjnene op for teknologiens muligheder.

- Vi oplever, at vi bliver nødt til at gøre de mindre virksomheder opmærksomme på de her løsninger. De søger ikke selv dialogen, og udsætter beslutningen til en anden dag. Det er selvfølgelig ikke bevidst, men skyldes i høj grad, at de er udsat for et stort arbejdspres og så ligger administration af printere ikke lige for, siger marketingschef for printafdelingen hos Hewlett Packard, Michael Hallin.

Det samme billede tegner sig hos printerkollegaen, Xerox.

- Vi ser typisk, at det er større virksomheder med en it-hotline, som er mest opmærksomme på det her, forklarer Klaus Gjelstrup fra Xerox.

Løsningerne tager udgangspunkt i overvågning og administration af printeren. Software af forskellig slags sørger for, at udvalgte personer i virksomheden eller leverandøren selv bliver holdt løbende orienteret om printerens status.

Det helt centrale ved disse løsninger er at holde printeren kørende hele tiden, og dermed eliminere den spildtid ansatte bruger foran en printer, som mangler toner eller er ramt af andre tekniske uheld.

- Det er desværre ikke alle, som benytter sig af løsningerne selv om de kvit og frit følger med printeren. Det ligger muligvis i kulturen. Man er vant til at håndtere problemerne, når man står foran printeren, siger it- og tekniskchef Arne Helbrønd fra Brother.