Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Torsdag dystede danske studerende om den bedste forretningsidé Venture Cup Idea Competition i Odense. En idé vandt, men fremover vil langt flere iværksættere spirer få noget helt konkret med hjem. For et nyt samarbejde mellem venture Cup og en lang række private virksomheder betyder nu, at 25 Venture Cup-deltagere om året kan se frem til ydelser og produkter til en værdi af mere end fem mio. kr.
"For 10 år siden, da Venture Cup blev startet af McKinsey, var der få hold og store præmier. Når vi som i dag er ude til 11.000 deltagende, så er der rigtigt mange gode hold, som vores ressourcer ikke rækker til. Det er derfor vi har lavet Venture Cup Booster, der er en række produkter og services som er essentielle for at få Startups til at lykkedes," siger Adam Tønsberg, direktør for Venture Cup.
Der er tale om mere en 20 sponsorer, som blandt andet Microsoft, Ernst & Young, Graduateland og NN Markedsdata. Adam Tønsberg forventer at det antal stiger frem til sommer, hvor de første virksomheder kan få hænderne i Venture Cup Booster pakken.
Det er Venture Cuppens ambition at sætte gang i iværksætteriet herhjemme, og derfor er ambitionen også, at langt flere iværksættere skal få noget ud af konkurrencen.
"Vi ser det i mindre grad som en konkurrence og mere som en proces. Venture Cup er ikke sat i verden for at lave konkurrencer, men for at skabe iværksættere," lyder det fra direktør for Venture Cup, Adam Tønsberg.
Siden opstarten i 2000 og frem til 2012 er der blevet skabt lige under 200 virksomheder ud af de deltagende hold. Det skønnes, at virksomhederne tilsammen omsætter for 600 mio. kr. årligt og har 1.130 personer ansat.
Torsdag blev endnu et frø sået, da den En 24-årig SDU-studerende Christian Olesen med Butiksiden.dk, der har til formål at gøre det nemmere at være forbruger og undgå madspild.
Venture Cup drives for universitetsmidler og med støtte fra private sponsorer (Grundfos, Novo, Awapatent og Ernst & Young) samt offentlige midler (bl.a. Fonden for Entreprenørskab og Erhvervs og Byggestyrelsen).