Virksomheder kæmper med Cimber-kaos

Erhvervsrejsende trækkes med højere transportudgifter, mens de venter på, at puslespillet efter Cimbers konkurs bliver komplet – og der er stadig lang vej endnu.

Da Cimber Sterling krakkede forsvandt en stor del af indenrigskapaciteten i Danmark. Her ses et Cimber-fly, der bugseres væk efter konkursen 3. maj. Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Dansk indenrigsluftfart er i dag et broget kludetæppe fyldt med nød- og lappeløsninger. Alle aktører sukker efter en afklaring af, hvordan luftrummet skal stykkes sammen, efter Cimber Sterling gik konkurs.

Det gælder ikke mindst virksomhederne, der brugte Cimber Sterling til både at komme til hovedstaden og videre ud i verden, forklarer direktøren for konsulentfirmaet Travelbrooker, Ole Kirchert Christensen.

"Alle sidder og venter lige nu. Virksomhederne er tvunget til at se tiden an," siger Ole Kirchert til Berlingske Business og tilføjer:

"De må lave løsninger, hvor medarbejdere i nogle tilfælde må dele taxaer til lufthavne længere væk end sædvanligt. Nogle er tvunget til at vælge udenrigsflyvninger fra jyske lufthavne, selv om det bliver dyrere end at flyve via København. Alt i alt betyder det, at der er virksomheder, der har højere rejseudgifter lige nu."

Problemet er, at det ikke bare var rutenettet, der brød sammen med Cimber Sterling-krakket - det gjorde samarbejdsaftalerne også.

Det betyder, at hvor man tidligere f.eks. kunne tjekke ind på en Cimber Sterling-indenrigsflyvning og få bagagen overflyttet til et SAS-udenrigsfly, så skal man selv stå for det hele i dag. Det er ensbetydende med tjek ud i indenrigsterminalen, en gåtur og herefter en indtjekning i udenrigsterminalen.

Det problem er en konsekvens af, at aktører som Danish Air Transport, Norwegian og britisk-finske Flybe Nordic ikke har samarbejdsaftaler med SAS. Og den slags huer ikke de erhvervsrejsende. Det tager simpelthen for lang tid at skifte fly – og tid er penge.

Den problematik er ikke lige sådan at løse – heller ikke når det falder på plads, hvem det bliver, der overtager Cimber Sterlings indenrigsruter. For det drejer sig om benhård konkurrence flyselskaberne imellem.

"Så længe operatørerne ikke har aftaler, så vil vi have et væsentligt ringere indenrigsprodukt i Danmark. Cimber Sterling var på sin vis neutrale, idet de fungerede som feeder. Det betød, at de havde rigtig mange operatøraftaler. Men for mange af de andre aktører, så er der tale om, at de er konkurrenter," siger Ole Kirchert Christensen.

Det betyder i praksis, at aktører som eksempelvis Flybe og SAS formodentlig føler hinanden på tænderne i disse dage. Ifølge Ole kirchert Christensen er der forlydender om, at Flybe vil sætte sig på en række indenrigsflyvninger – deriblandt Sønderborg-København. Det ville være oplagt, at SAS i det tilfælde laver en operatøraftale med Flybe.

Men hvis Flybe samtidig opruster på udenrigsflyvninger fra København, er der tale om et direkte angreb på SAS, og i det tilfælde er det i Ole Kirchert Christensens øjne lagt fra sikkert, at SAS vil være med til at spille bold.

Hullerne efter Cimber Sterling bliver dog langsomt fyldt. Når Ole Kirchert Christensen kigger ned over listen, noterer han sig, at Bornholm med de seneste meldinger fra selskabet Danish Air Transport næsten er oppe på samme antal flyvninger som da Cimber Sterling eksisterede. Derimod er der stadig problemer, når det kommer til Aarhus og Aalborg, hvor flyvningerne ifølge Ole Kirchert Christensen er under en tredjedel af det tidligere.

Han fremhæver i den forbindelse, at selskaberne har sat større fly ind, men også at det ikke løser alle problemerne. For de erhvervsrejsende er frekvensen nemlig alfa og omega.

På trods af kapacitets- og frekvensproblemerne oplever landets største rejsebureau for erhvervsrejsende Carlson Wagolit pt. ikke problemer med at få de erhvervsrejsende af sted.

Direktør Sophie Hulgard fortæller, at i og med at Cimber Sterlings arvtagere nu engang er rykket ind på en række af de vigtigste ruter, så er det lykkedes at få puslespillet til at gå op – i hvert fald når det kommer til hendes kunder. Men det handler også om, at de rejsende selv er fleksible.

"Firmaerne løser det nogle gange selv. Jeg talte med nogle rejsende i går, og de fortalte, at de har valgt at tage toget for tiden. De plejede at tage det sene fly med Cimber, men de orkede ikke at finde ud af, hvem der flyver nu. Så blev det i stedet toget," siger hun til Berlingske Business.