Virksomheder i Øresundsområdet tror på vækst

Virksomheder i Region Hovedstaden ser lysere på fremtiden end resten af landet. I Sydsverige tror endnu flere virksomheder på en øget omsætning de næste tolv måneder, mens stemningen i Nordjylland er pessimistisk.

Foto: Kristian Djurhuus.
Læs mere
Fold sammen

Danske virksomheder går glip af væksten skriver Berlingske Business i dag.

Men en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv og Sydsvenska Industri- och Handelskammaren viser alligevel, at virksomhederne i hovedstadsområdet er optimistiske og regner med at vokse i omsætning inden for de næste 12 måneder.

58 pct. af virksomhederne i hovedstadsområdet forventer, at omsætningen vil stige de kommende 12 måneder, og det billede går igen - dog i en mindre grad i resten af landet, hvor andelen ligger på mellem 44 og 52 pct.

Undtagelsen er Nordjylland, hvor stemningen er mere pessimistisk. Her forventer kun 23 pct. af virksomhederne at øge omsætningen de næste 12 måneder. 60 pct. af de nordjyske virksomheder regner med, at omsætningen vil forblive uændret, mens 18 pct. forventer at omsætningen vil falde.

»Nordjylland har været et produktionsområde, og de har mistet virkelig mange arbejdspladser. Der er nogle strukturelle ufordringer, som betyder, at de er en smule hårdere ramt end hovedstaden,« siger chefkonsulent i Dansk Erhverv Per Thye Rasmussen.

For første gang har Dansk Erhverv valgt at inkludere Sydsverige i deres årlige konjunkturanalyse, og det er der en helt særlig grund til ifølge Per Thye Rasmussen.

»Vi ser nogle tal fra andre sammenlignelige metropoler og regioner, hvor udviklingen på trods af krisen har været mere positiv, end den har været i øresundsområdet. Derfor er det vigtigt, at vi analyserer det potentiale, der er i netop det område. Vi skal tænke de nye regioner med ind i billedet,« siger han.

Optimismen er større i Sydsverige end i Danmark. Her regner 70 pct. af virksomhederne med at øge omsætningen de næste tolv måneder.

Per Thye Rasmussen håber for arbejdsmarkedets mobilitets skyld, at flere virksomheder, som har hjemme på Sjælland, begynder at rekruttere i Skåne.

»Vi synes, at der er langt mellem Sverige og København, men det synes udlændinge ikke. Vi skal sammentænke tingene både på dansk og svensk side. Det er nødvendigt, hvis vi skal have den vækst, som vi forventer i fremtiden,« siger han.

En af de virksomheder, der har et ben på begge sider af sundet er kommunikationsvirksomheden Aspekta. Direktør og kommunikationsrådgiver Michael Trinskjær fortæller, at Aspekta har svaret ja til spørgsmålet om, hvor vidt de forventer en øget omsætning både i deres svenske og danske afdeling.

»Som en del af rådgiverbranchen er vi blandt de første til at mærke, om det går godt eller dårligt. Vi kan helt sikkert mærke en stigende optimisme hos vores kunder i erhvervslivet, som er dem vi lever af,« siger Michael Trinskjær.

Han nikker genkendende til, at stemningen i Sydsverige er mere positiv.

»I betragtning af at det er en udkantsregion, har de været dygtige til at orientere sig mod København og Kastrup, og vi kan mærke en afsmittende effekt fra det,« siger Michael Trinskjær.