Virksomheder har mistet millioner på fedtafgift

Fedtafgiften har ikke bare være stort set uden sundhedseffekt. Den har også været omkostningsfuld for danske virksomheder, fordi administrationen i forbindelse med afgiften har været besværlig.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den afgift på fedt, som står til at ryge ud i den nye finanslov, har været en dyr omgang for virksomheder. Både i kroner og i ører, men også forspildte chancer. Det skriver epn.dk.

Vurderingen kommer fra det danske erhvervsliv.

For detailhandels- og engrosmedlemmer hos Dansk Erhverv har det betydet ekstra omkostninger på 200 millioner kroner for at administrere afgiften. Det svarer til 1.636 kroner pr. ansat.

- Afgiften har været et dyrt bekendtskab. Virksomhederne er blevet påført en masse arbejde for at administrere den, forklare den til kunder og underleverandører og indføre nye it-systemer. Bøvlet er det eneste, der er kommet ud af det, for virksomhederne kunne ikke spore en ændring til et sundere forbrug, forklarer fødevarepolitisk chef i Dansk Erhverv, Lotte Engbæk Larsen, til epn.dk.

Ud over besværet og merudgifterne har det også kostet for de store danske fødevareproducenter under erhvervsorganisationen DI. Hver gang afgiften har skaffet 100 kroner til statskassen, har det kostet virksomhederne 10 kroner. Det viser beregninger fra DI. I alt drejer det sig om 50 millioner kroner.

- Den er en voldsom administrativ belastning for virksomhederne, fordi den er svær at administrere. Mange steder blev man nødt til at gå over til manuelle systemer, fordi fedtafgiften ikke passede med de SAP-systemer, som mange kører med, lyder det fra branchedirektør Ole Linnet Juul fra DI Fødevare til epn.dk.

Administrationsproblemer har ført til, at udvikling af nye produkter og forretningsmuligheder er blevet nedprioriteret. Således er vurderingen fra flere end hver tredje virksomhed, at ressourcerne brugt på fedtafgiften har været så omkostningsfuld, at der ikke har været tid nok til den innovation og forretningsudvikling, som var planlagt. Det viser en undersøgelse fra DE.