Virksomheder fatter ikke Facebook

Selvom stadig flere virksomheder inddrager de sociale medier, er de stadig kun tilskuere, der ikke forstår at udnytte det enorme potentiale, der ligger på sider som Facebook og Twitter.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mange virksomheder holder fast i gamle paradigmer og bruger kun de sociale medier til envejskommunikation af deres marketingbudskaber. De udnytter slet ikke de unikke muligheder, de sociale medier giver for at måle, analysere og deltage i de millioner af konversationer, der foregår mellem forbrugerne i det virtuelle univers.

En ny undersøgelse blandt flere end 2000 virksomheder sponseret af SAS Institute med viser, at 75 procent ikke ved, hvor deres kunder taler om dem. 31 procent måler ikke på effekten af de sociale medier, kun 23 procent analyserer, hvad der tales om i de sociale medier og blot 7 procent integrerer de sociale medier med deres marketingaktiviteter.

Læs også: Hemmelige firmaer scorer penge på Facebook

- Virksomhederne forpasser chancen for at markedsføre deres produkter effektivt og pleje deres omdømme. De ved ikke, hvem der taler om deres brand, produkter eller services, for slet ikke at tale om de positive og negative følelser, der kan være i omløb i de sociale medier. De vurderer ikke, hvilken indflydelse det har, når nogen roser eller kritiserer dem, og de tester ikke deres marketingbudskaber, videoer og så videre. Kort sagt, de går glip af marketingmulighederne, siger Tom Davenport, en af verdens førende eksperter inden for forretningsanalyse og forfatter til en lang række ledelsesbøger i en pressemeddelelse.

Enetale

Undersøgelsen viser, at mange virksomheder er mere fokuserede på at "larme" end at forstå og deltage i de diskussioner, der er om dem i de sociale medier. Halvdelen anser øget opmærksomhed om virksomheden og dens produkter som den primære fordel ved de sociale medier, men kun hver fjerde mener, at det virker.

- Selvom analysen er gennemført blandt virksomheder internationalt, er der intet, der tyder på, at det skulle forholde sig anderledes for dansk erhvervsliv. Med nogle få undtagelser er vores oplevelse, at danske virksomheder nok har fået øjnene op for vigtigheden af de sociale medier, men de bruges kun til monolog. Dialogen, som forudsætter, at man lytter, analyserer og handler, er stadig ukendt land for det store flertal, hvilket er en skam, for de sociale medier giver først for alvor effekt på bundlinjen, når kommunikationen er tovejs, siger Lars Sander Matjeka, direktør i SAS Institute i meddelelsen.

Læs også:

Kendt komiker tjener boksen på Facebook

Små virksomheder kan vinde på ny Facebook-funktion

Undersøgelsen kan downloades via SAS' hjemmeside, og er gennemført af Harvard Business Review, og omfatter svar fra flere end 2.000 virksomheder.