Virksomheder er vilde med sport

Sponsorering. Danske virksomheder sponsorerede idræt for over en milliard kroner i 2005, hvilket er en fordobling på bare fem år, og virksomhederne udnytter i stigende grad deres mange sponsorkroner til at styrke deres egen forretning.

Danske sportsklubbers pengekasse bugner af sponsorkroner. De seneste år er det nemlig blevet uhyre populært blandt danske virksomheder at bruge en del af overskuddet til at sponsorere en sportsklub.

Alene i 2005 spyttede danske virksomheder godt 1,1 milliard kroner i klubkasserne rundt omkring i landet.

Det er en stigning på 82 procent siden 2001, og alene fra 2004 til 2005 steg antallet af sponsorkroner i dansk idræt med hele 87 millioner kroner. Det viser en undersøgelse, som Dansk Oplagskontrol har lavet.

Ifølge produktchef i Team Danmark, Kim Kristoffersen, skyldes virksomhedernes stigende sportsinteresse især kombinationen af mere sport i tv og gode danske sportsresultater de senere år.

- Vi har helt klart set en vækst i sponsorater inden for de senere år. Mange klubber bliver drevet langt mere professionelt end tidligere, og det gør dem attraktive for virksomheder, der gerne vil have mere end blot en bandereklame, siger han.

Langsigtet effektDet er især dansk håndbold og fodbold, der har været med til at sætte skub i sponsorkronerne, da det er de to mest sportsgrene, der får suverænt mest sendetid i tv.

Sponsoratet bruges aktivtTeam Danmark regner da også med, at FC Københavns gode resultater i årets Champions League vil have en positiv effekt, dog først om nogle år.

- Når en klub eller et landshold klarer sig godt, mærker vi ikke en voldsomt stigende efterspørgsel umiddelbart efter. Sponsorater er nemlig ofte langsigtede, og derfor kan der nemt gå et par år, før vi ser effekten af eksempelvis FCK's bedrifter på europæiske plan, påpeger Kim Kristoffersen, der har arbejdet med sponsorater i over ti år.

En af de virksomheder, der har været med på sponsorvognen i snart 14 år er Peter Nørris Dalsgaard, der ejer firmaet AKD Gruppen, som blandt andet sælger sodavand og juice.

Han har været sponsor for FC København siden juli 1993, og i løbet af årene er han begyndt at bruge sit sponsorat aktivt i forbindelse med sit firma.

- Først og fremmest giver det et kæmpe netværk og en masse gode kontakter. Men det giver også mulighed for, at man kan give et par billetter til samarbejdspartnere og dermed bruge sponsoratet aktivt som kundepleje, siger Peter Nørris Dalsgaard og understreger samtidig , at han ser sponsoratet som en unik mulighed for at profilere sin virksomhed.