Virksomheder dropper skjult reklame på TV2

TV 2 fik for et lille år siden ret til at tjene penge på product placement, men det er langtfra blevet en succes, erkender programchef.

Product placement forekommer stadig sjældent i Danmark og på TV 2. Dog er det lykkedes bureauet ProductPlacement.nu at placere produkter i en kommende film med Finn Nørbygård og Jacob Haugaard. Arkivfoto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mulighederne for at tjene gode penge på product placement har TV 2 forsømt. Det er den foreløbige konklusion et lille år efter, at politikerne tillod TV 2 at tjene penge på product placement i programmerne på bl.a. sin hovedkanal.

Kun ganske få virksomheder har været interesseret i reklameformen.

»Der har ikke været en overvældende interesse. Vi troede ærligt talt, at der var flere virksomheder, som ville være med,« siger Keld Reinicke, programchef hos TV 2, der sammen med annonceafdelingen har koordineret product placement-aktiviteterne.

Den svenske møbelfabrikant IKEA har ifølge Reinicke betalt for at få sine møbler brugt i et boligprogram, og derudover har TV 2 Sport ladet bl.a. Puma og Sportigan reklamere i løbe- og cykleprogrammer. Men ud over det har der ikke været meget gang i product placement-forretningen, og det er til dels TV 2s egen skyld.

Keld Reinicke, programchef hos TV2

»Der har ikke været en overvældende interesse. Vi troede ærligt talt, at der var flere virksomheder, som ville være med.«


»Det kan skyldes, at vi har været for dårlige til at sælge det. Eller det kan skyldes, at der bare ikke er særlig stor interesse for det,« siger Keld Reinicke, der dog fastholder, at der kan være et potentiale i reklameformen, som endnu ikke er blevet forløst.

»Vi har en fornemmelse af, at vi stadig er i en forsøgsfase,« siger han, der ikke ønsker at sætte konkrete tal på, hvilke reklameindtægter TV 2 har fået på product placement, siden man 1. januar fik lov til at bruge reklameformen på lige fod med TV-stationer i andre EU-lande.

Virksomhederne i Danmark er ganske lidt optaget af product placement, bekræfter et mediebureau, der hjælper virksomhederne med at placere deres reklamekroner.

»Nogle enkelte spørger selv til muligheden for at lave product placement, men den umiddelbare interesse for det er meget lille. Jeg tror, der kommer til at gå mange år, før product placement bliver stort i dansk produktion. Hvis det bliver stort,« siger Ulrik Falkner Thagesen, adm. direktør hos MediaCom.

Han peger på, at product placement er en vanskelig kommunikationsform.

»Der er mange detaljer, man skal have kontrol over, når man skal indarbejde et produkt i en programproduktion eller filmproduktion, hvis det skal virke rigtigt uden at blive smagløst,« siger Thagesen.

Problemet er, at det kræver lige mange ressourcer og professionalisme at lave product placement til et lille antal seere som til mange.

»På den måde er der jo meget stor forskel på effekten, om man har lavet product placement til en stor amerikansk film eller en lille dansk TV- eller filmproduktion,« siger Ulrik Falkner Thagesen.

En smule optimisme kan man dog spore hos en af de personer, som forsøger at tjene penge på at placere produkter i danske film.

»Jeg oplever, at interessen er klart stigende. Indtil nu har jeg rejst lidt over to millioner kroner til dansk film ved product placement, men det er selvfølgelig kun begyndelsen,« siger Michael Bernhard Djarling, der grundlagde virksomheden ProductPlacement.nu for et år siden, og som den eneste af sin slags fungerer som bindeled mellem filmproducenter og virksomheder, som vil markedsføre deres produkter. Michael Bernhard Djarlings erfaringer med product placement er dog endnu så få, at han ikke kan offentliggøre tal, som viser, at produktsalget er steget som følge af eksponering i en dansk film.