Virksomhed har ført CO2-regnskab i mere end ti år: Sådan skaber man et miljøvenligt landbrug

Aarstiderne har som en af få danske virksomheder ført detaljeret CO2-regnskab siden 2006. Aarstidernes medstifter siger, at man kan øge effektiviteten markant ved at arbejde systematisk med sin CO2-udledning, og han afslører virksomhedens tre bedste miljøtiltag og dens tre største udfordringer på vejen mod et miljøvenligt landbrug.

Efter mere end ti års detaljeret klimabogholderi kan Thomas Harttung fra Aarstiderne nu afsløre præcis, hvilke kneb der virker, når man vil levere bæredygtig mad. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto

I 2006 var klimabølgen ikke mere end en krusning i vandet. Der skulle gå mange år, før Gud og hvermand talte om grøn omstilling i næsten enhver kontekst. Men i en dengang ny virksomhed var de overbeviste om, at det aftryk, som en virksomhed satte på klimaet, betød noget. Så de begyndte at regne på det.

»Det gjorde vi, fordi vi vidste, at vores klimaaftryk var vigtigt. Vi blev nødt til at vide noget mere om det og gøre noget ved det,« siger Thomas Harttung, medstifter af virksomheden Aarstiderne, der leverer bæredygtige måltidskasser til privatpersoner.

»Vi har lært, at når vi er opmærksomme på vores CO2-aftryk og arbejder systematisk med det, bliver vi mere effektive,« siger Thomas Harttung.

Målt i forhold til omsætning er virksomheden i dag 40 procent mere CO2-effektiv, end den var for ti år siden. Det ved de, fordi de siden 2006 har ført detaljeret regnskab over, hvor meget CO2 der er udledt gennem alle led af virksomheden.

Her er, hvad Aarstiderne har lært.

Det lykkedes

  1. Optimér distribution: 1.897 ton CO2 sparet.
    Aarstiderne har arbejdet med ruteplanlægning og ruteoptimering i Danmark. Desuden har der været en målrettet indsats for at optimere størrelserne på de kasser, som maden bliver leveret til kunder i, så leverancen fylder mindst muligt. Man lover heller ikke kunderne timelevering eller levering på alle ugens dage. Med andre ord: Nej til frit valg på alle hylder. Ja til klogt valg på visse hylder.
  2. Indtransport af fødevarer: 321 ton CO2 sparet.
    Målrettet arbejde med at samle leverancer på lastbil. Overflytning af lastbiltransport til jernbane har været stoppet grundet tunnelarbejde i Alperne, men genoptages i 2020.
  3. Energiforbrug: 301 ton CO2 sparet.
    Løbende investeringer i energibesparelser på for eksempel køleanlæg, sænkning af temperaturen om natten og LED belysning. Denne CO2-besparelse bliver dog udfordret af stigende myndighedskrav til kølekæde, egenkontrol osv.

»Nu går vi fra at være en del af problemet til at være en del af løsningen. Samtidig giver vi så også vores kunder mulighed for aktivt at være en del af den forandring,« siger medstifter af Aarstiderne Thomas Harttung Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto.

Det er ikke lykkedes

  1. Problem: Transport fra avler eller producent til pakkeriet er stadig den største udleder af CO2. Det vil kræve lastbiler på biogas, brint eller elektricitet at ændre dramatisk på det.
    Løsning: Aarstiderne overtager den første elektriske lastbil 11. december 2019. Flere transportører taler om at overgå til brint og biogas. Desuden kommer skibstransporten fra 31. december i år til at køre på renere brændstoffer i stedet for bunkerolie, og jernbanetransporter fra Italien kommer til at køre igen fra 2020.
  2. Problem: CO2-udledningen fra pendling stiger stadig proportionalt med medarbejderantallet.
    Løsning: Det vil Aarstiderne gerne ændre, men virksomheden har også brug for højt specialiserede kolleger – og de bor ikke altid lige rundt om hjørnet. Aarstiderne har udviklet en app på intranettet, der skal fremme delebilskørsel, og virksomheden bruger videokonferencer mere og mere. Siden 2015 har man stillet krav om, at firmabiler skal være i energiklasse A – og fra 2020 tilbydes kun hybrid- eller elbiler som firmabiler.
  3. Problem: Aarstiderne udleder stadig mere CO2 i forbindelse med emballage på trods af flere års målrettet arbejde med at overgå til mere miljøvenlige typer.
    Løsning: Virksomheden fortsætter arbejdet. Trækasser og flamingokasser kører i et velfungerende genbrugssystem, som løbende optimeres og investeres i.

Vejen til nul

At blive en mindre belastning for klimaet, er imidlertid ikke enden på vejen for Aarstiderne. Nu går vejen mod en nuludledning af CO2.

»Over de næste ti år vil vi reducere vores udledning af CO2. I mellemtiden vil vi lægge kulstof tilbage i jord og planter, svarende til det vi udleder,« siger Thomas Harttung.

»Det kan vi blandt andet gøre ved at øge massen af træ i skoven, ved at plante træer og ved at ændre vores landbrugspraksis. Hvis man for eksempel tager mere græs i sit sædskifte, flere efterafgrøder og mindre jordbehandling, så kan man øge indholdet af kulstof i jorden,« siger han.

»Nu går vi fra at være en del af problemet til at være en del af løsningen. Samtidigt giver vi så også vores kunder mulighed for aktivt at være en del af den forandring,« siger Thomas Harttung.