Virksomhed dropper nye dankortterminaler og satser på mobilbetaling

For første gang satser en dansk virksomhedskæde på at gøre mobilbetaling til den foretrukne betalingsform blandt private kunder.

Shahbaz Mohammad fra transportfirmaet Mini Trans modtager beløbet for en IKEA-leverance til Martin Jensen via MobilePay. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Læssøe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Vognmanden i den orangefarvede fragtvogn bærer forsigtigt vinglas og store skabslåger ned fra ladet, mens to studerende forventnings­fuldt tager imod deres bestilte IKEA-varer.

»Du taster bare beløbet på 480 kroner ind på mobilen og trykker overfør,« siger Shahbaz Mohammad fra transport­firmaet Mini Trans til kunden, Martin Jensen, der skal betale for fragtleveringen.

»Så er der betalt,« svarer han prompte og lægger igen mobiltelefonen i bukselommen.

Som den første danske virksomhedskæde har Mini Trans for nylig indført systematisk brug af mobile betalinger over hele landet. Samtlige 130 biler er blevet udstyret med smartphones, som har fået installeret Danske Banks betalingsløsning til virksom­heder, MobilePay Business. Systemet bliver i dag brugt af mange til at overføre betalinger i private henseender, men gør det nu også muligt for erhvervsdrivende at modtage penge uden at benytte kortterminaler.

»Enhver selvstændig person kan købe en varevogn og begynde at transportere varer fra A til B. Det er alt det andet, vi skal konkurrere på som ekstra service og højere kvalitet. Her var mobilbetalingsløsningen en måde at gøre betalingen meget nemmere for kunderne på,« siger udviklingschef i Mini Trans Birger Larsen.

Det er samtidig også blevet nemmere for de ansatte. Siden 1968 har Mini Trans i flere årtier mest henvendt sig til erhvervskunder, som betaler hver måned, men eftersom private kunder i dag udgør en stigende del af Mini Trans’ samlede omsætning, har firmaet måttet søge et nyt betalingsmiddel. Da det var omkostningstungt at udstyre alle 130 biler med nye dankortterminaler, valgte man i Mini Trans at supplere det eksisterende dankort­system med en mobilløsning til private kunder.

»Vores andet betalingssystem kræver, at chaufførerne udfylder formularer og indtaster kundens dankortoplysninger, og det kan hurtigt tage flere minutter. Vores vognmænd sparer således også en masse tid, når en kunde betaler med mobilen,« siger Birger Larsen.

Indtil videre er MobilePay Business udbredt til over 1.300 virksomheder, der aktivt er begyndt at modtage penge mobilt i butikken. Mobilbetalingen skal ifølge Danske Bank ses som et supplement til øvrige betalings­former og være medvirkende til at fastholde bankens nuværende position.

»Det er en langsigtet og strategisk investering. Der bliver taget rigtig mange nye initiativer ude i verden, for eksempel udvikler Starbucks i USA egne betalingsapps, hvor en masse betaling går uden om de traditionelle banker. Vi vil selvfølgelig hellere selv være med til at styre bankens udvikling, frem for at andre kommer og gør det for os,« forklarer bankens chef for MobilePay-divisionen, Mark Wraa-Hansen.

Også professor og leder af afdelingen for IT-ledelse ved CBS, Jan Damsgaard, mener, at der i den nærmeste fremtid vil komme mange andre betalingsløsninger, men at MobilePay Business er et udmærket sted at starte.

»Virksomheder har lige nu mulighed for at gøre sig nogle gratis erfaringer med mobilbetalinger indtil den 1. oktober, når Danske Bank muligvis skruer op for gebyrerne. Derefter kan hver enkel virksomhed overveje, om det er en vej, man ønsker at gå,« siger han.

Som storoffensiv mod Danske Banks udbredte løsning til mobilbetalinger er 81 danske pengeinstitutter gået sammen og har stiftet konkurrenten Swipp Erhverv. Her vil man nu forsøge at overbevise deres erhvervskunder om, at de skal tage Swipp til sig.

»Vi får hele tiden flere erhvervskunder, der bruger Swipp Erhverv, og mandag var der 28 erhvervskunder i Nordea, der tilmeldte sig. Men vi har stadig en opgave i at udbrede kendskabet og fortælle endnu flere af vores erhvervskunder, at Swipp Erhverv er nem, sikker og billig mobilbetaling,« siger pressekonsulent i Nordea, Maria Lindeberg.

Og for transportfirmaet Mini Trans er det da også langt fra afgørende, hvilken bestemt virksomhed der står bag de nye betalingsformer. Det handler om at køre rundt i de transportvogne, der leverer optimale muligheder.

»Vi forventer, at det snart vil vælte ind over digerne med nye betalingsformer og vil derfor også kigge på andre muligheder, hvis der kommer bedre løsninger. Det betyder ikke, at vi parkerer MobilePay, men det skaber blot flere muligheder for at betale,« siger Birger Larsen.