Vingeskudt Aldi ruster op til dansk discountkrig

Aldi har umiddelbart længe lignet det første og mest oplagte offer i den danske discountkrig. Men den tyske kæde melder sig parat til at tage kampen op.

Foto: Asger Ladefoged. Situationen har længe set håbløs ud for Aldi i Danmark, men kæden agter ikke at kaste håndklædet i ringen lige med det samme.
Læs mere
Fold sammen

En krig kræver som bekendt ofre, og i detailbranchen har man de senere år været af den opfattelse, at Aldi meget vel kunne være det første supermarked, der kastede håndklædet i ringen på dansk jord.

Med en skrumpende markedandel, der nu ligger på tre pct, og senest et underskud på knap 300 millioner har den tyske discountgigant ikke lignet en kæde, der var parat til at tage del i den benhårde kamp om discountkunderne, der udspiller sig herhjemme.

Men i et sjældent interview melder kædens danske direktør, Volker Kasch, at man er parat til at kampen op. Han ser fortsat gode vækstmuligheder for discount på dansk jord, og med kapital i ryggen fra det tyske moderselskab vil man påbegynde arbejdet med at modernisere det hensygnende butiksnet på 222 butikker fordelt over hele landet, siger han i interviewet med Børsen.

»Der ligger et stort arbejde foran os. Vi har mange gamle butikker, der ikke er så attraktive. Vi går ikke ud og siger, at vi vil bygge 100 nye butikker. Først skal vi forny det eksisterende butiksnet,« siger Volker Kasch.

Derudover vil kæden også blive bedre til at markedsføre sig selv. Ifølge Volker Kasch er Aldi hidtil ikke lykkes med at overbevise kunderne om, at man får høj kvalitet for lave priser hos den tyske kæde. Derfor vil Aldi forbedre købsoplevelsen, ligesom sortimentet vil blive større, fastslår den danske ledelse i interviewet.

I år vil syv nye eller renoverede butikker blive åbnet, og forventningen er, at det er et tilsvarende antal næste år. Hvornår Aldis danske division bliver en overskudsforretning, tør Volker Kasch ikke svare på.