Vindueskæmpen Velux overvejer nyt forretningsben

Velux vil vokse. Men det er svært inden for kerneforretningen, ovenlysvinduerne, så virksomheden overvejer nye muligheder.

Søren Bjerre-Nielsen er bestyrelsesformand i Velux Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Liliendahl

Rollen som markedsleder gør det svært at tage store væksthop for Velux, der er verdens største producent af ovenlysvinduer. Derfor overvejer Hørsholm-virksomheden nu at udvide kerneforretningen med et nyt ben.

Det fortæller Velux' bestyrelsesformand Søren Bjerre-Nielsen og topchef Jørgen Tang-Jensen til Berlingske.

»Vi tænker over, hvordan vi kan udvide kerneforretningen med et nyt forretningsområde. Det skal være noget, som ligger inden for vores mission, og det skal passe til vores måde at masseproducere standardprodukter. Det kigger vi på, og tænker over. Kan vi finde noget, der har muligheder, så er vi ikke bange for at gå ind i noget nyt,« siger Søren Bjerre-Nielsen.

Han er ikke meget for at blive konkret, men peger på USA, som et marked, der har brug for mere opmærksomhed fra Velux.

»Det kunne være at gå yderligere ind i kommercielle bygninger. F.eks. i USA. Der kunne godt være muligheder i markedet for os, hvis vi kan komme med de rigtige standardløsninger,« siger Søren Bjerre-Nielsen.

Toplinjen i VKR, hvori Velux er det suverænt største forretningsområde, har i årevis stået i stampe omkring de 16 milliarder kroner. De meget store hop er svære, lyder det fra Jørgen Tang-Jensen.

»Vi er alle de steder geografisk, vi skal være. Vi har en meget stærk markedsposition, og vi kan ikke bare lige gøre det ekstra ekstra godt og så tager vi signifikant flere markedsandele. Vi har nået et niveau, så det er svært at tage store hop,« siger Jørgen Tang-Jensen, der derfor sammen med bestyrelsen overvejer næste skridt.

»Vi er gået ind i et nyt forretningsområde, som er større ovenlysmoduler til kommercielle bygninger, eksempelvis kontorbygninger eller offentlige byggerier. Det kunne også være, vi har nogle nye fokusområder på vej, men det kan vi ikke tale om nu. Det kunne være et nyt forretningsområde eller nogle nye anvendelsesmåder på eksisterende produkter,« siger Jørgen Tang-Jensen.