Vin-app vokser sig stor i godt selskab

Vivino, som er blevet verdens største vinfællesskab, bruger Startup Village til at netværke og øse ud af erfaringen til nye lovende virksomheder.

Direktør for Vivino Theis Søndergaard har en drøm om at sælge vin direkte over virksomhedens app. Foto: Søren Bidstrup Fold sammen
Læs mere

Den danske virksomhed, som står bag vinfællesskabet og appen Vivino med flere end 8,7 millioner brugere, er placeret lige midt i iværksætterfællesskabet Startup Village. Virksomheden får netværk og gode oplevelser, og de nye iværksættere i landsbyen kan få masser af gode råd fra Vivino, som nu er et af de mere etablerede navne i Startup Village med 40 fuldtidsstillinger og kontorer i både Danmark , Indien og USA.

Vivino er en succeshistorie, som bliver ved med at vokse. Vin-appen har vokset sig stor langt ud over Danmarks grænser og har over en halv million brugere på hvert af sine største markeder, der er USA, Brasilien, Italien og Danmark. Vivinos tekniske direktør, Theis Søndergaard, tager imod på kontoret på Islands Brygge, hvor der få meter inde ad døren står vin i store mængder. Det er nemt at se, hvad firmaet har på hjernen.

Der er vinflasker overalt, og i midten af kontoret står vintønder stillet op som borde. Ved indgangen står et skab med perfekt tempererede vine, og selv om medarbejderne i Vivino er pinligt ædru, da vi kigger ind, er der ikke tvivl om, at de er vilde med vin.

»I skulle være kommet fredag klokken 16. På det tidspunkt åbner vi hver uge nogle gode flasker vin,« siger Theis Søndergaard og griner.

Alle har gavn af iværksætterlandsbyen

Theis Søndergaard har erfaring med IT-iværksætteri fra før Vivino, og han er ikke i tvivl om, at iværksættermiljøet har fundet en perle i Startup Village.

»Om det er fredagsbarerne, eller at vi møder hinanden på trapperne, betyder ikke så meget. Fællesskabet er sindssygt værdifuldt. Meget ofte knækker iværksættere nakken på, at de ikke ved, hvordan de skal sælge deres produkt til investorer, og det kan man få hjælp til her,« siger Theis Søndergaard.

I 2013 fik Vivino selv et kapitalindskud på 60 millioner kroner. Investeringen blev hovedsageligt brugt til produktudvikling og til at styrke virksomheden globalt.

Topchef Heini Zachariassen har bosat sig i Californien midt mellem vindalen Napa Valley og det verdenskendte iværksættermiljø i Silicon Valley. Her er han både tæt på den amerikanske vinbranche men i endnu højere grad tæt på de IT-virksomheder, som er store inspirationskilder, men også mulige investorer i Vivino.

 

Hotspots i København

Men København er ved at danne sine egne hotspots for iværksættere, og det ser Theis Søndergaard enorm værdi i.

»Vi har portugisere, islændinge og spaniere ansat i Vivino, og når man kommer udefra og skal beslutte, om man vil bosætte sig et sted, er det vigtigt, at der er mange attraktive virksomheder,« siger Theis Søndergaard.

Han mener, at Startup Village har hjulpet Vivino og andre virksomheder på Njalsgade med at få mere kvalificeret arbejdskraft, da miljøet tiltrækker talentfulde mennesker fra mange steder, og det har iværksættermiljøet i Danmark brug for ifølge Theis Søndergaard.

I Vivino har man en drøm om at vokse sig til at blive en stor vinforhandler, og man håber at introducere en »købeknap« i appen i løbet af 2015, så man ikke kun kan sammenligne og anmelde vine, men også købe mange af de vine, man finder på appen.

Målet for 2015 er, at man får overskud og når op på 16 millioner brugere mod de 8,7 millioner, man har i dag. Alene i Brasilien har Vivino en million brugere, og i 2015 satser man stærkt på at få alle brasilianere til at kende Vivino. Det sker blandt andet med etablering af et lokalt kontor.