Vilde krav til A.P. Møller - Mærsk næste år

Efter endnu en positiv regnskabsoverraskelse er forventningerne til A.P. Møller - Mærsks fortsatte fremgang tårnhøj. Topchef Nils Smedegaard Andersen er tilfreds med udviklingen, men maner til ro omkring et udfordrende 2014.

Topchef Nils Smedegaard Andersen er godt tilfreds med udsigten over Mærsk-riget. De fleste af A.P. Møller - Mærsks forretninger viser pæn fremgang trods svære shippingmarkeder verden over. Foto: Søren Bidstrup Fold sammen
Læs mere

A.P. Møller - Mærsk tog markedet på sengen i mere end én forstand med sit kvartalsregnskab onsdag. Mens regnskabet var ventet ved otte-tiden som sædvanligt, så trykkede man allerede utålmodigt på afsenderknappen kl. 7.28. Der var nemlig gode nyheder. Både en opjustering og et overraskende stærkt resultat.

Ikke mindst den vigtige containerforretning viser fortsat fremgang, og topchef Nils Smedegaard Andersen er da også særdeles godt tilfreds med udviklingen.

»Det er vel et af vores bedste kvartaler i min tid, og vi er selv positivt overraskede. Alt andet end olieforretningen kører rigtig fint, og jeg vil fremhæve, at APM Terminals og Maersk Drilling bidrager ligeså meget til fremgangen som Maersk Line,« siger Nils Smedegaard Andersen med reference til havneterminalerne og boreriggene, der havde et rigtig godt tredje kvartal.

For hele koncernen steg bundlinjen til 6,4 milliarder kroner i tredje kvartal fra 5,2 milliarder kroner i samme kvartal sidste år. Det var godt en halv milliard kroner mere, end der var ventet i markedet. Trods den positive overraskelse steg Mærsk-aktierne ikke det store efter regnskabet. Markedets forventninger til A.P. Møller - Mærsks resultater næste år er nemlig tårnhøje. Allerede inden kvartalsregnskabet var det ventet, at Mærsk kan løfte overskuddet til omkring 25 milliarder kroner næste år fra de ca. 20 milliarder kroner, som forventningen lyder på i 2013.

Urealistiske 2014-håb?

Og forventningerne kan blive endnu højere, når bankernes regnedrenge får løftet deres estimater oven på onsdagens regnskab.

»Det er lidt uretfærdigt, men sådan er det jo,« siger Nils Smedegaard Andersen grinende omkring det forventningspres, som endnu et godt regnskab har udløst. Han vil ikke kommentere markedets forventninger, men understreger, at 2014 bliver udfordrende.

»Næste år er et helt nyt game. Vi tror på forhånd, at Drilling vil få et dårligere resultat på grund af opstart af nye rigge, som koster en masse penge. Og det er også klart, at der vil være opstartsomkostninger og investeringer i Maersk Oil. Så der er slet ingen tvivl om, at vi har endnu et meget krævende år foran os. Containerraterne kommer selvfølgelig til at afgøre rigtig meget, men vi skal nok kigge frem mod 2015 og 2016, før det bliver rigtig interessant,« siger Nils Smedegaard Andersen.

Ustabile markeder

En del af markedets enorme forventninger til 2014 er baseret på, at der i markedet også ventes resultatfremgang i Maersk Drilling og Maersk Oil, men det er altså ingen given sag. Dermed skal verdens største containerrederi Maersk Line overgå sig selv nok en gang næste år, hvis A.P. Møller - Mærsk skal leve op til markedets forventninger.

»Vi vil prøve at holde markedet stabilt, men vi tror sådan set ikke på et tilfredsstillende afkast hvert år i containerforretningen. Vi vil prøve at tjene de penge, som er muligt, men det afgørende for os er at have en overskudsgrad, der er fem procent bedre end markedet. Vi vil være tilfredse, når det giver et afkast på 8,5 procent,« siger topchefen.

I gode danske kroner har Maersk Line i årets første ni måneder haft overskud på 6,8 milliarder, svarende til et afkast på 7,8 procent – i tredje kvartal var afkastet dog helt oppe på 10,9 procent.

Der må kæmpes hårdt

Mens der altså skal kæmpes hårdt for at levere yderligere fremgang i containerforretningen, lader resultaterne i olieforretningen fortsat vente på sig. Maersk Oil måtte i regnskabet nedjustere sin i forvejen svage prognose for 2013, så selskabet nu kun venter en produktion på 235.000 tønder om dagen. Tilbage i 2009 var produktionen helt oppe på 428.000 tønder dagligt, og der skal nu investeres op mod 30 milliarder kroner om året for at få genoprettet produktion til 400.000 tønder om dagen i 2020.

»Vi havde håbet på en større produktion i år, men har haft nogle udfordringer i tredje kvartal. Vi er meget fokuserede på og har tillid til, at det nok skal lykkes for os at nå vores mål for 2020,« siger Nils Smedegaard Andersen.

Lillebror giver baghjul

Olieforretningen måtte tilmed lide den tort at blive overhalet på såvel overskud som afkast i tredje kvartal af »lillebror« i form af havneforretningen APM Terminals, der har satset stort på vækstmarkeder som Afrika og Latinamerika de seneste år.

Og kigger man på investeringerne det seneste års tid, er det da også især i netop APM Terminals og Maersk Drilling, at den investerede kapital vokser voldsomt. Men på trods af det store investeringsprogram,leverer havneterminalerne flotte afkast i niveauet 13-15 procent.

»Jeg håber, at APM Terminals kan holde det afkastniveau fremadrettet. Vi har under krisen fået et meget stort antal projekter, som giver bedre end før, fordi vi fortsatte med at investere, mens andre trak sig tilbage. Og samtidig har vi forbedret produktiviteten. Om vi kan blive ved med at lave så mange nye projekter til de afkast, ved jeg ikke, men det vil vise sig,« siger Nils Smedegaard Andersen.

Selv om markedets forventninger til 2014 er tårnhøje, lever man fint med forventningspresset på Esplanaden. Men blikket er rettet mod den lange bane.

»Der er masser af udfordringer, men også masser af muligheder, når man har en balance, som vi har, og konkurrenceevnen er på plads. Så det bliver spændende,« lyder det optimistisk fra koncernchefen.