Vil du se Champions League i fremtiden? UEFA overvejer at sende ny streamingkanal på banen

Det europæiske fodboldforbund pusler med tanken om at etablere en streamingtjeneste, fordi TV-udbydere ikke ser ud til at ville fortsætte med at betale den høje pris for at kunne vise europæiske kampe.

Juventus-superstjernen Cristiano Ronaldo ses her i infight med Lokomotiv Moskvas målmand Guilherme i en Champions League-kamp tidligere på måneden. UEFA kigger nærmere på mulighederne for at etablere sin egen streamningtjeneste til at vise netop Champions League-kampene. Fold sammen
Læs mere
Foto: DIMITAR DILKOFF / AFP /Ritzau Scanpix

Vi har Netflix, HBO, Viaplay, Amazon Prime, Disney+, Apple TV+ og Dplay. Streamingtjenesterne er utallige, og inden længe kan der muligvis føjes endnu én til listen. For det europæiske fodboldforbund, UEFA, kigger ifølge Financial Times nærmere på muligheden for at etablere en selvstændig streaming-kanal.

Sammenslutningen af de europæiske nationale fodboldforbund vil nemlig gerne sikre sig et alternativ til salget af rettigheder til de mere traditionelle tv-udbydere. Årsagen til, at overvejelserne begynder at simre hos ledelsen af UEFA i hovedkvarteret i Basel, er, at betalingsvilligheden for tv-kampe ikke længere ser ud til at fortsætte i UEFAs retning.

Ganske vist har eksempelvis britiske BT Sports netop forlænget sin aftale med UEFA, så selskabet kan vise Champions League-kampe i perioden 2021-24, og det til en pris på 400 mio. pund om året. Det er den samme pris som seneste aftale, men til gengæld får BT Sports mulighed for at vise 77 kampe flere end i den seneste aftale. Og priserne for den britiske liga Premier League er nedadgående, i takt med at det skulle blive sværere og sværere at sende regningen videre til forbrugerne.

»For tiden har vi masser af partnere og ser frem til at fortsætte vores partnerskaber. Vi vil bare være klar. Vi vil bare have alternative muligheder,« siger Theodore Theodoridis, UEFAs generalsekretær, til Financial Times.

Overvejelserne skulle gå på, at man vil udvide UEFA.tv online-webstedet til en bredere internetkanal, som ville give millioner af fans mulighed for at streame kampe. Et sådant skridt ville således repræsentere et radikalt skifte fra den nuværende model med at sælge TV-rettigheder til traditionelle TV-selskaber i auktioner, der hidtil har haft en værdi af omkring 24 mia. kr. om året over hele verden.

Generalsekretær Theodoridis siger til Financial Times, at UEFA vil forsøge at »eksperimentere« med sin egen internetstreamingkanal på et par nationale markeder uden for Europa, hvor de nuværende TV-tilbud ikke er værd mere end 37-74 mio. kroner om året.