»Vigtigt at det ikke er gamle varer«

Det er muligt for RecycleIT at skabe en god forretning for salg af brugt elektronik. Men det er essentielt, at produkterne ikke er »out of date«, vurderer professor.

Svjetlana Benzija (th.), mor til tre børn på 7, 11 og 15, har netop købt en brugt tablet af mærket DGM til 399 kroner i RecycleIT. Foto: David Leth Williams Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis RecycleIT skal få succes med at sælge elektronik som genbrug til danske forbrugere, er det afgørende, at det ikke er gamle Nokia-modeller, der ligger på hylderne. Det skal derimod være nyere smartphones, tablets og andre produkter, der næsten lige har været til salg i almindelige butikker.

Det vurderer Torben Hansen, der er professor i forbrugeradfærd ved Handelshøjskolen, CBS.

»Det skal være det næstnyeste. Forbrugerne skal ikke være i tvivl om, hvorvidt de er kommet ind i en elektronikforretning eller en antikvitetshandel. Det må ikke være sådan, at man ved at handle i butikken kommer markant bagud i forhold til, hvad der er gældende på markedet, « siger han til Berlingske Business.

Professoren peger på, at elektronikbranchen er et oplagt sted at satse på at sælge brugt, fordi udskiftningshastigheden – hvor hurtigt et produkt bliver afløst af en nyere model af samme variant – er steget markant i de senere år.

Det gør, at det er svært for den almindelige forbruger med et gennemsnitligt budget at være med på noderne.

»Så det her er et tilbud, der gør, at man som forbruger kan komme med på det næsten nyeste uden at blive helt ruineret,« siger Torben Hansen.

Generel trend i genbrug

Derudover kan RecycleIT også blive hjulpet på vej af et generelt fokus på at genbruge og passe på miljøet.

»Der er en trend i samfundet omkring genbrug på grund af klima og miljø. Man vil gerne vise, at man er med på at beskytte naturen. Og det er måske nok én af årsagerne til, at kunderne kan overveje den her løsning,« siger han.

RecycleIT er til gengæld udfordret af højere omkostninger til både personale og butiksdrift end Den Blå Avis og GulogGratis, hvor brugerne stort set selv står for det hele. Det vil, alt andet lige, resultere i højere priser. Til gengæld har den nye spiller på markedet ifølge professoren en konkurrencefordel i at have flere varer samlet på ét sted.

»Man kan selvfølgelig godt sige, at hvis man lægger hele Den Blå Avis sammen, så er der et større udvalg. Men her er det hele samlet på ét sted, så det fungerer som en detailbutik. Og det er forbrugerne normalt villige til at betale en lille ekstra omkostning for at få adgang til,« siger Torben Hansen.