Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det er forholdet mellem den globale økonomiske vækst og væksten i containerbranchen, der kan have en stor effekt på rederiernes indtjening, og som indtil videre i 2017 bryder med de seneste års trend.
Igennem 90'erne og 00'erne indtil finanskrisen var det nemlig normen, at forholdet lå på mindst 2 - altså, at der var mere end dobbelt så meget vækst i containerfragten end i den globale økonomi. Efter finanskrisen har vækstfaktoren til gengæld i 2010 til 2016 kun været på 1,4 i gennemsnit, og i 2015 var den endda tæt på nul.
Men i 2017 ventes tallet nu at ramme 1,7 - med en forventet containervækst på 6,1 pct. ifølge Alphaliners prognose mod omkring 3,6 pct. i global vækst ifølge IMF.
I 2018 er udsigterne dog ikke helt så gode, da IMF's bud om 3,7 pct. global økonomisk vækst kun mødes med en ventet fragtvækst på 4,8 pct. ifølge Alphaliners foreløbige bud. Det svarer til, at vækstfaktoren falder til 1,3.
Samme år har rederierne desuden det selvskabte problem, at mange flere af de store skibe, de har bestilt i de seneste år, begynder at blive leveret og dermed giver en flådevækst, der formentlig overstiger fragtvæksten og dermed risikerer at skabe nye problemer med overkapacitet og priskrig.