Vigtig forhandler trods sløj jul: Pandora-smykker sælger fint

Selv om den amerikanske smykkekoncern og Pandora-forhandler Signet Jewelers har haft et svagt julesalg, har der været en fin afsætning af Pandora-smykker.

Foto: Christian Liliendahl/Scanpix 2015 Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Liliendahl

Sådan lyder det fra topchef Mark Light, efter at selskabet onsdag har offentliggjort salgstal for de ni uger frem til årsskiftet, der indeholder det vigtige julesalg.

- Pandora-sortimentet klarede sig fint i perioden, siger Mark Light på en telekonference, hvor han dog ikke sætter mere kulør på Pandoras salg.

Signet Jewelers kunne i de ni uger frem til årsskiftet se salget dykke med 4,6 pct. sammenlignet med samme periode året før.

Signet ejer en række forskellige kæder, og i smykkekæden Jared, hvor det sælger Pandora-smykker og også har dedikerede afdelinger til Pandora i sine butikker - de såkaldte "shops-in-shops" - faldt salget med 4,7 pct.

Salget i Jared-kæden, der består af knap 300 butikker i USA, har været negativt påvirket af tekniske udfordringer med selskabets onlinesalg, som det nu er i gang med at løse.

Topchef Mark Light siger på telekonferencen, at de tekniske problemer vil være løst omkring valentinsdag, hvor mænd på jagt efter gaver til deres udkårne normalt skaber travlhed på selskabets hjemmesider.

Mark Light peger også på, at smykkekædens salg op til jul har været påvirket negativt af konkurrenters kampagner og markedsføring.

Jared-kædens salg beløb sig til 363,6 mio. dollar i perioden op til jul ud af Signets samlede salg på 1940 mio. dollar.

Hvordan Pandoras salg rent faktisk er gået, får man et indblik i, når smykkekoncernen kommer med årsregnskab 7. februar.