Vigtig Apple-aftale i Kina på vej

Verdens største mobilselskab ventes i næste uge at begynde at sælge iPhone-telefoner, men det bliver i skarp konkurrence med billigere Android-modeller.

Foto: KIM KYUNG-HOON. Kinas - og verdens - største mobilselskab, China Mobile, har tilsyneladende en aftale på plads med Apple, som har hårdt brug for at få bedre fat i det vigtige, kinesiske marked. Arkivfoto: Kim Kyung-Hoon, Reuters/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Apple ser endelig ud til at få foden indenfor hos verdens største mobilselskab, China Mobile, som om en uge ventes at præsentere iPhone-telefoner i sit sortiment.

China Mobile, som har 759 millioner mobilkunder, vil ifølge den amerikanske finansavis Wall Street Journal allerede fra 12. december tage imod forhåndsbestillinger, mens selve lanceringen ventes at ske ved det arrangement, som den kinesiske mobilgigant har indbudt til 18. december.

Hverken China Mobile eller Apple vil kommentere forlydenderne om en færdig aftale, men de har i årevis forhandlet, hvor det efter sigende skal være fordelingen af overskuddet, der er det afgørende problem.

Næststørste marked

Analysefirmaet Cantor Fitzgerald Research anslår over for nyhedsbureauet AFP, at Apple næste år vil kunne sælge op mod 24 millioner iPhone-telefoner gennem China Mobile. China Mobiles 3G-mobilnet bruger en særlig hjemmelavet teknologi, TD-SCDMA, som iPhone-telefonerne ikke understøtter. China Mobiles to konkurrenter - China Unicom og China Telecom - sælger begge iPhone-telefoner.

Kina er Apples næststørste marked efter hjemmemarkedet i USA, og aftalen vil derfor være af væsentlig betydning for Apple, der er ramt af tilbagegang i indtjeningen. For selv om der antalsmæssigt sælges flere iPhone-telefoner end tidligere, køber mange de tidligere - og billigere - udgaver, hvilket ikke skæpper nær så godt i Apples kasse, som dog på ingen måde lider nød. Hver eneste dage i de tre måneder indbragte et overskud på 442,8 millioner kroner til Apple.

I juli-september voksede Apples omsætning i Kina dog blot med seks procent, selv om hele to nye iPhone-modeller havde premiere, og det har bekymret analytikerne.

Billigere Android-telefoner presser prisen

Apples topchef, Tim Cook, har prioriteret Kina og har mindst to gange i år været i Beijing. Han vil ifølge AFP muligvis deltage ved China Mobiles lancering.

Analysehuset IDC, der følger teknologiverdenen tæt, forventer, at der i Kina i år vil blive solgt 360 millioner smartphonetelefoner og til næste år 450 millioner, hvor de tre statsejede mobilselskaber - China Mobile, China Unicom og China Telecom - alle begynder at opbygge 4G-/LTE-mobilnet, som klarer datahastigheder, der er fem-ti gange højere end på 3G-nettene.

Apple har altid været populær i Kina, men Apple er samtidig kendt for at fastholde sine priser i det høje leje. Derfor har de billigere Android-telefoner, som funktionsmæssigt dog er på højde med Apples telefoner, vundet stor udbredelse med de to kinesiske mobilgiganter Huawei og ZTE som store producenter sammen med ligeledes kinesiske Xiaomi, som dog ikke er videre kendt uden for Kina.

Kina er verdens største mobilmarked og havde med udgangen af oktober 1,2 milliarder mobilkunder, hvoraf de 62,3 procent af abonnenter hos China Mobile. China Unicom har en markedsandel på 22,6 procent, China Telecom på 15,1 procent.