Victoza sættes på plads af Eli Lilly-produkt

Novo Nordisks amerikanske rival Eli Lilly har sikret sig et markedsføringsargument i kampen om japanske patienter.

Foto: Søren Bidstrup

Novo Nordisks amerikanske rival Eli Lilly har sikret sig et markedsføringsargument i kampen om japanske patienter.

Data fremlagt på den amerikanske diabetesforenings årsmøde i Boston viser, at Eli Lillys GLP-1-analog Trulicity yder bedre blodsukkerkontrol end Victoza i japanske patienter.

Der er tale om en sammenligning mellem de to GLP-1-analoger i den laveste dosisudgave, som er den eneste benyttede i Japan.

- Disse data underbygger ikke blot Trulicity som en sikker og effektfuld GLP-1-agonist, men giver yderligere støtte for, at den er værdifuld for japanske patienter, da den giver større fald i A1C (langtidsblodsukkeret, red.) sammenlignet med en gang dagligt Victoza, siger medicinsk direktør i Lilly Diabetes, Jessie Fahhrbac, ifølge en meddelelse.

Studiet fulgte japanske patienter i 52 uger. I forvejen kan Lilly slå på, at Trulicity kun kræver et ugentligt stik mod Victozas syv stik om ugen. Eli Lillys primære fokus er dog ikke at gå efter Victoza, men at få flere nye patienter til at vælge behandlingen.

- For os er fokus ikke at få folk til at skifte behandling. Når det kommer til Japan, så er det et af de markeder, hvor GLP-1 har klaret sig dårligst. Victoza er et lille produkt i Japan, så selv om det er interessante data, så er vores intention også i Japan at udvide markedet, siger direktøren for Eli Lillys diabetesforretning, Enrique Conterno, til Ritzau Finans.

Tidligere har et større sammenligningsstudie mellem de to diabetesmidler i højeste dosisudgave i en mere uniform befolkningsgruppe vist, at midlerne var lige gode, når det kom til blodsukkerkontrol.

Til gengæld vandt Victoza, når det kom til vægttab. Eli Lilly venter at lancere Trulicity i Japan i andet halvår. I USA blev Trulicity lanceret i november sidste år, og i Europa er Lilly i færd med udrulningen af lægemidlet på en række markeder.