Viasat sparker "en højder" på kanalpriserne

Sportsglade TV-seere skal til september betale op til 18 procent mere om måneden for Viasats kanaler.

Champions League er både er dyrt indkøb og en god vare for Viasat - det presser kanalpriserne op. Fold sammen
Læs mere
Foto: ADRIAN DENNIS
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis du næste år vil følge med i, om Chelsea kan genvinde Champions League-trofæet, så skal du til at gribe dybere i lommen.

Viasat sætter fra 1. september priserne i vejret på TV3, TV3+ og TV3 Puls, der viser de helt store fodboldkampe. Bare for TV3 bliver prisen 25,99 kroner om måneden foruden moms. For TV3+ og TV3 Puls skal man betale henholdsvis 27,31 og 7,82 kroner.

"TV3+ er i høj grad en kanal båret af nogle meget dyre sportsrettigheder, og en af dem er Champions League. Det betyder, at vi bliver nødt til at lade kundernes priser afspejle de omkostninger, vi har i forbindelse med produktet. Men Champions League har samtidig en stigende interesse fra seerne, og derfor har sådan nogle rettigheder det med at gå op i pris," siger Viasat-direktør Kim Poder til Børsen.

I 2005 skulle en Viasat-kunde slippe 9,32 kroner for TV3+. Det svarer til en prisstigning på 181 pct. op til de 25,99 kroner, som kanalen snart kommer til at koste.

Til næste år har Viasat desuden erobret rettighederne til at vise den engelske Premier League, der senest har været vist hos SBS kanal 6. Viasat-koncernen vil have ret til at vise 280 kampe eksklusivt, mens 100 kampe også kan vises på andre kanaler.

Foruden den internationale fodbold sidder Viasat også på rettighederne til at vise den danske Superliga, Formel 1, boksning og den amerikanske fodboldliga NFL.

Hos distributørerne, der skal udbyde Viasat-kanalerne, ser man ingen vej udenom prisstigningerne. Direktør for indholdet hos Stofa, Kim Falkenhard, kalder fodboldrettighederne et "must-have".

"Vi, som distributører, sidder i en situation, hvor vi på den ene side har nogle forbrugere, der ønsker, at prisen bliver holdt nogenlunde inden for det opnåelige. På den anden side har vi nogle program-selskaber, for hvem det er så vigtigt at erhverve disse rettigheder, at prisen er sekundær," siger han til Børsen.