Viasat affyrer ny bredside i slaget om TV 2

Med et sagsanlæg mod EU-Kommissionen har den svensk-ejede TV-koncern Viasat åbnet en ny front i slaget om fremtiden for det kriseramte TV 2.

Foto: Scanpix
I de netop offentliggjorte argumenter for søgsmålet ved EF-Domstolen hævder Viasats britiske datterselskab, at Kommissionens godkendelse af et midlertidigt dansk statslån på adskillige hundrede mio. kr. til TV 2 blev givet på et fejlagtigt grundlag. Det skriver dagbladet Børsen tirsdag.

»Beslutningen blev truffet ud fra en forudsætning om, at TV 2 var på vej til et underskud på 140 mio. kr. i 2008, men man kom ud af året med et overskud på 20 mio. kr. Vi mener derfor ikke, at TV 2 er nødlidende,« resumerer Jørgen Madsen, adm. direktør for moderselskabet Modern Times Group i Danmark, hovedargumentet fra Viasats side.

Statslånet, som blev godkendt af EU i august 2008, var en afgørende brik i de danske politikeres forsøg på at holde TV 2 flydende frem mod en egentlig redningsplan for den statsejede TV-station, skriver Børsen.