Viaplay skifter topchef

Jonas Karlén, der har stået i spidsen for den svenske streamingtjenestes store satsning siden 2008, forlader selskabet.

Ira Gladnikoff, som gennem to år har været marketingsdirektør for streamingtjenesten Viaplay, overtager nu roret som ny topchef. Foto: Viaplay
Læs mere
Fold sammen

Den svenskejede streamingtjeneste Viaplay har fået ny topchef, som skal skaffe flere danske kunder og dermed mindske afstanden til Netflix herhjemme.

Svenske Ira Gladnikoff, som kom til Viaplays ejer, MTG, i 2015, overtager straks posten som administrerende direktør fra Jonas Karlén, som har været hos MTG siden 2008 og de seneste to år har siddet i spidsen for Viaplay. Jonas Karlén har besluttet at forlade MTG-koncernen uden dog at oplyse, hvilket nyt job der venter.

Halvt så stor som Neflix

Viaplay, som både leverer TV-kanaler og film, har ifølge en nylig undersøgelse fra analysefirmaet Wilke en markedsandel på det danske streamingmarked på 21 procent og er dermed fjerdestørst i Danmark efter DR.dk, YouTube og Netflix. Sidstnævnte har fat i 41 procent af danskerne.

Ira Gladnikoff kommer fra jobbet som marketingsdirektør for Viaplay, der er en del af Viasat, som er Danmarks femtestørste TV-udbyder med omkring 120.000 kunder, og Viaplay er en del af pakken for Viasat-kunder. Begge selskaber ejes af den svenske mediekoncern Modern Times Group (MTV), der også står bag bl.a. TV3-kanalerne og ejes af den svenske Stenbeck-families investeringsselskab, Kinnevik.

Før sin tid hos Viaplay har Ira Gladnikoff været nordisk direktør for det Amazon-ejede Lovefilm.

Viaplay har mellem 2013 og 2016 firdoblet sin kundebase, uden at man vil ud med det reelle kundetal, samt femdoblet indtægten.

Egne produktioner

Viaplay markedsfører sig som Nordens førende streamingtjeneste og har i de seneste år sat egne produktioner i værk, senest dramaserien »Veni Vidi Vici«, men har også haft god succes med serier som »Forbandet«, »Embassy Down«, »Den russiske ambassadør« og »Swedish Dicks«.

Jonas Karlén sagde i februar til Berlingske, at det bliver indholdet og ikke prisen, som Viaplay vil konkurrere på over for danskerne for at sælge abonnementer på film-, sports- og serietjenesten.

Viaplay blev lanceret i marts 2011.