Streaminggiganten Viaplay Group er endt i den værste modvind i selskabets historie og taber 5,9 milliarder svenske kroner svarende til omkring 3,8 milliarder danske kroner i andet kvartal.
Samtidig sætter Viaplay gang i en massiv spareplan og vil nu opsige 25 procent af medarbejderne.
Det oplyser koncernens nytiltrådte administrerende direktør, Jørgen Madsen Lindemann, i det nyligt offentliggjorte regnskab for andet kvartal af 2023.
»Vi har måttet tage en række øjeblikkelige beslutninger for vores selskabs fremtids skyld. Det betyder desværre, at vi må opsige 25 procent af de ansatte,« lyder det fra Jørgen Madsen Lindemann i en skriftlig udtalelse.
Det nye regnskab er præget af dalende vækst og massive nedskrivninger. Det sker, selvom det er lykkedes at hæve omsætningen med næsten 900 millioner svenske kroner og få mere end en million nye abonnenter.
Aktien for Viaplay, der er noteret på børsen i Stockholm, er torsdag morgen dykket over 30 procent, efter den i forvejen er dykket med næsten 80 procent siden begyndelsen af juni.
Ny strategi skal redde fremtiden: Et salg kan komme på tale
Under coronakrisen havde Viaplay gyldne tider og satsede stort ved at købe dyre sportsrettigheder til vigtige og store begivenheder og kampe inden for en lang række sportsgrene som fodbold, motorsport, håndbold, golf og kampsport.
Men i begyndelsen af juni meldte selskabet om sorte skyer forude.
De alvorlige økonomiske problemer kostede topchef Anders Jensen jobbet, og bestyrelsesformand Pernille Erenbjerg stoppede midt i juni med øjeblikkelig virkning på grund af sygdom.
Samtidig trak selskabet helt sine forventninger til 2023.
Ifølge Viaplay er det især faste omkostninger til indhold, der ikke modsvares af tilstrækkelig vækst eller besparelser.
Det fører til nedskrivninger for 6,2 milliarder svenske kroner, der primært knytter sig til lavere forventninger til værdien af investeringer i sportsrettigheder og andet indhold som film og serier.
Desuden præsenterer Viaplay en ny strategi, der skal rette op på vanskelighederne.
Direktør Jørgen Madsen Lindemann vil med den nu udføre en »en omgående strategisk gennemgang af hele forretningen med henblik på at overveje alle muligheder«.
Det kan blandt andet indebære frasalg af aktiver, kapitalindsprøjtninger eller »et salg af hele koncernen«, lyder det.
Kritiseres for at have skudt med spredehagl
De store satsninger på sportsrettigheder har ført til, at Viaplay i dag sidder på nogle af de mest populære sportsrettigheder i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Holland og Storbritannien.
Det kan dog også mærkes på prisen. Et abonnement på Viaplays store sportspakke koster således 449 kroner om måneden.
Efter coronakrisen er flere streamingtjenester kommet under pres, og samtidig er konkurrencen stor fra blandt andre TV 2 Play, Discovery og YouSee.
Flere eksperter har tidligere påpeget over for Berlingske, at Viaplay med opkøbene af sportsrettighederne er endt med at have skudt for meget med spredehagl.
»Viaplay har købt en meget bred pakke, formentligt også til nogle forholdsvist høje priser. Derfor kan de godt være endt i en situation, hvor de er gået for hårdt til den. Det kan i hvert fald være en dimension af det,« lød det blandt andet fra Rasmus K. Storm, analysechef hos Idrættens Analyseinstitut.
Med den nye strategi vil Viaplay i højere grad satse på »kerneforretningen« i de nordiske lande og Holland, lyder det fra Jørgen Madsen Lindemann.
Selvom det er lykkedes at skaffe en million nye abonnenter internationalt, har det nemlig været for dyrt for Viaplay.
»Jagten på vækst i abonnentvolumen er sket på bekostning af værdi, især når det kommer til vores partneraftaler,« skriver han.
Et fald i annonceindtægter nævnes også som en del af problemerne. Det samlede reklamesalg er således faldet med 16 procent.
Desuden forventes det, at det bliver vanskeligt at sælge tilstrækkeligt med annoncer i 2023.
Viaplay Group har over 1.500 medarbejdere og driver ud over streamingtjenesten tv-kanaler som TV3, TV3+ og TV3 Sport.

