Vi vil have rosé

Flere og flere drikker rosévine, som i stigende grad er blevet en rival til øl om sommeren.

Foto: STEPHANE MAHE

Flere og flere har hang til et køligt glas rosé, og det betyder, at den lyserøde drik nu er den tredjestørste indtægtskilde blandt vinproducenter, distributører og i detailhandlen, skriver Bloomberg.

Analyseinstituttet Nielsen opgør, at salget af rosévine har en nået en værdi på 389 mio. dollar om året. I de seneste 52 uger er salget af rosé steget med 57 procent.  Rosevine udgør sin egen kategori i de årlige opgørelser. Og mens der er blevet købt godt ind af rosé, er den overordnede kategori vin, vokset med lidt over to procent.

Selv om rigtig mange stadig er glad for en kølig pilsner, viser salget de seneste fem år, at forbrugerne spenderer flere penge på at købe vin og spiritus. Goldman Sachs har endda nedgraderet nogle af de største bryggerier på grund af trægt salg, rapporterer tv-stationen CNBC.

Dog er ølsalget omsætningsmæssigt langt større end salget af rosé. Den lyserøde vin udgør cirka en procent af den årlige omsætning af øl på 37 mia. dollar.

Frankrig og USA tegner sig for næsten halvdelen af verdens salg af rosé, heraf kommer de 42 procent fra Provence. Spanien er nummer to producent af rosévine og USA er tredjestørste producent, ifølge Conseil Interprofessionnel des Vins de Provence (CIVP).