»Vi vil have de bedste medarbejdere« – derfor sponsorerer Danmarks største virksomheder Pride

Enhver fodboldklub eller festival, der kigger på listen over sponsorer til Copenhagen 21, må gøre det med misundelse. En lang række af Danmarks største virksomheder bakker nemlig op om den farverige lgbt+-folkefest, der hylder mangfoldighed, diversitet og inklusion. Men hvad gør de i deres egne virksomheder for at fremme lgbt+ – og er der egentlig noget inden for bevægelsen, de ikke bakker op?

Sammen med flere andre store virksomheder er Mærsk sponsor for Copenhagen 21, der er en sammenslutning af WorldPride og European Games. I den anledning har Mærsk sendt to regnbuefarvede containere rundt i verden for at vise støtte til lgbt+-rettigheder: »Vi gør det for medarbejderne og for at vise kommende medarbejdere, at de kan være dem, de er,« siger Mærsk-kaptajn Thomas Lindegaard Madsen, der er medarbejdervalgt bestyrelsesmedlem. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En lang række af landets allerstørste virksomheder er blandt sponsorerne af WorldPride og European Games, der er slået sammen til arrangementet Copenhagen 21, og som kulminerer lørdag med den traditionsrige parade gennem byen.

Det drejer sig blandt andet om virksomheder som Mærsk, Ørsted og KPMG. Fælles for virksomhederne er, at de bakker op om værdigrundlaget bag arrangementet fremfor at tænke det som et kommercielt fremstød.

»Vi sender ikke flere containere afsted, fordi vi går med i priden, eller fordi vi sender regnbuecontainere ud i verden. Vi gør det for medarbejderne og for at vise kommende medarbejdere, at de kan være dem, de er. De er safe i Mærsk og kan være sig selv i Mærsk,« siger Thomas Lindegaard Madsen, kaptajn og medarbejdervalgt bestyrelsesmedlem.

Kriterierne for at blive sponsor for priden er blevet strammet i den seneste tid, og derfor er de fleste af sponsorerne også virksomheder, som allerede arbejder med mangfoldighed.

»Grundlæggende synes vi, at det er en naturlig forlængelse af de ting, vi allerede arbejder på i forhold til at skabe en mangfoldig og inkluderende organisation. Priden er jo en fejring af de værdier, og det vil vi gerne støtte op om,« siger HR-direktør Henriette Fenger Ellekrog, Ørsted.

Ved at skabe diversitet i medarbejderstaben, oplever virksomhederne også, at de bedre kan matche kundernes behov.

»For os er diversitet super vigtigt. Hos KPMG er vi fuldstændig ligeglade med, hvilken nationalitet, religion, farve eller seksuel orientering du har. Vi vil have de bedste medarbejdere. Og vi mener, at diversitet giver os bedre muligheder for at matche kundernes behov,« siger bestyrelsesforperson Anja Bjørnholt Lüthcke, KPMG Danmark.

Priden skaber debat

Den seneste uge har der været debat om en fest arrangeret af Nørrebro Pride, som ikke er en del af det officielle arrangement.

Forperson for Copenhagen Pride Lars Henriksen, der ikke selv stod bag festen, betragter debatten som »typisk dansk navlepilleri«, som han siger i Berlingskes nyhedspodcast »Pilestræde«.

Men hvad siger de store sponsorer bag Copenhagen 21 til de kontroversielle debatter, som kan blive bragt op i forbindelse med priden?

Udover den omstridte fest har der blandt andet været forslag om surrogacy (svangerskabsdonationer, red.), og om der skulle være mulighed for at registrere fire forældre til et barn.

Men helt generelt ønsker virksomhederne ikke at gå ind i en debat om disse spørgsmål:

»Vi er ikke en politisk organisation, vi er en virksomhed. Vi er slet ikke ude at diskutere sådan nogle ting. Vi bakker op om de overordnede ting, hvor der skal være plads til alle, og at man skal have lov til at være sig selv. De ting du nævner der, dem snakker vi slet ikke om. Vi er mere på high-level,« siger bestyrelsesmedlem i Mærsk Thomas Lindegaard Madsen.

Hos den danske energigigant Ørsted ønsker HR-chef Henriette Fenger Ellerkrog ikke at kommentere, hvilke tiltag inden for området, man eventuelt ikke støtter op om.

»Det, jeg støtter, det er, at vi har en dialog omkring alt det, som kan komme på tale fra forskellige perspektiver inden for priden. Hvad der måtte være af forslag på løsninger, det synes jeg ikke, at vi som virksomhed behøver at støtte op om for at kunne bakke op om priden, fordi der er så mange forskellige holdninger og tanker under priden,« siger Henriette Fenger Ellekrog.

I Mærsk arbejder man med en såkaldt embassy-model, hvor man tænker Mærsk skibe og kontorer som ambassader. Her er det Mærsks regler og værdier, der gælder – også når det kommer til lgbt+-rettigheder.   Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang.

Kønsneutrale toiletter og lgbt+-grupper

Fælles for alle tre sponsorer er dog, at de internt i virksomheden arbejder på konkrete tiltag, der skal gøre arbejdsmiljøet bedre for de ansatte.

Hos Mærsk har man for eksempel lavet et samarbejde med organisationen Workplace Proud, som skal hjælpe med at stable konkrete lgbt+-tiltag på benene i virksomheden.

Hos KPMG arbejder man blandt andet normkritisk i forhold til køn – man er for eksempel i gang med at udskifte de klassiske herre- og dametoiletter. Virksomheden er heller ikke bange for at stå fast på de standpunkter, den tager på dette område. Heller ikke selvom det kan koste kunder.

»Vi tager det her ret vidt. Hvis en kunde siger til os, at det er fint, at I støtter op om pride og lgbt, men det tager vi afstand fra, så vil vi tage en dialog med vores kunde for at forstå dem. Og hvis kunderne er så anderledes tænkende end os, så ville vi overveje, om vi var det rigtige match,»siger bestyrelsesforperson Anja Bjørnholt Lüthcke.

Hos Ørsted arbejder man blandt andet på, at skabe en bedre forståelse for lgbt+-området. Man har i forbindelse med priden blandt andet arrangeret forskellige paneldebatter for at skabe dialog og for at finde ud af, hvad virksomheden kan gøre bedre for lgbt+-medarbejdere.

Udover paneldebatterne har man også internt i virksomheden afholdt læringsdage, så medarbejderne kan blive klogere på området og på, hvad virksomheden gør. Og det har været en stor succes, fortæller Henriette Fenger Ellerkrog.

»Vi får meget god respons fra lgbt+-fællesskabet hos os. Men også fra alle dem, der ikke identificerer sig som dette, fordi de får noget indsigt og viden, og får lov til at stille spørgsmål til, hvordan de kan blive mere inkluderende,« siger HR-chefen.