»Vi var jo klar over, at København er en cykelby«

Ifølge car2go var København ikke lige så gearet til delebiler som forventer, og derfor trækker giganten sig. Tilbage er Arrivas DriveNow, som ikke oplever de samme problemer. Tværtimod går alt som forventet.

Vi skal have flere elbiler på vejene, og så skal vi have varmepumper ind på fjernvarmeværkerne og ud i villaerne. - Det er det, der kommer til at afgøre klimaets fremtid, og derfor er det tid til et skift i dansk energipolitik, siger Lars Aagaard, direktør i Dansk Energi. BV:400 hvide BMW i3 elektriske biler står onsdag d. 2 september 2015 klar på Refshaleøen i København for senere at blive lanceret som en del af DriveNow-konceptet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen

Hvor der siden september har været to spillere på markedet for delebilsservices i København, mister DriveNow nu konkurrenten car2Go, som har valgt at trække stikket i København den 15. februar.

Car2go melder om et for stort udbud i forhold til efterspørgslen på delebiler i den cykelglade hovedstad. Med 8.500 medlemmer efter 14 måneder til de 200 biler, som car2go råder over, er der simpelthen for lang vej til car2gos forventede estimat, der lød på en tilslutning på otte til 10 pct af Københavns indbyggere.

Konkurrenten DriveNow blev lanceret i København den 3. september, og med en bilpark bestående af 400 hvide BMW'er, har de formået at lokke 25.000 københavnere til at tilmelde sig servicen. Faktisk er København den by, hvor DriveNow er kommet mest flyvende fra start næstefter München i forhold til antallet af registerede medlemmer den første måned.

I det hele taget går alt som forventet i København, oplyser kommunikationschef i DriveNow, Morten Nissum Larsen.

»Vi skal selvfølgelig have bilerne ud og køre flere ture, før forretningen for alvor kommer op og køre, men alt i alt lever Købenahvn op til vores forventninger,« siger han.

København er nienede storby, hvor DriveNow har lanceret sine bybiler, og i Danmark er det Arriva, som sammen med DriveNow står for ordningen. Har man først registreret sig som kunde, kan man frit benytte sig af DriveNows bybiler i blandt andet Berlin, Hamborg, Wien og London.

Men selv om antallet af tilmeldte lever op til forventningerne, lider bilerne endnu ikke lidt overbelastning. De seneste målinger fra DriveNow viser, at den enkelte bil kører op til 2,5 ture om dagen i gennemsnit, og hver tur varer i gennemsnit cirka 30 minutter.

Det er det københavnske transportmønster, som er præget af kollektive transportmidler og cyklister, der har gjort det svært for car2go, at få et tilstrækkeligt stærkt fodfæste blandt brugerne, oplyser virksomheden i en pressemeddelelse tirsdag. Men hos DriveNow genkender Morten Nissum Larsen ikke udfordringerne med for stor konkurrence fra cyklister og offentlig transport.

»Vi var jo klar over, at København er en cykelby. Det vil selvfølgelig altid have en indflydelse, og det har vi været bevidste om fra start. Det er ikke en hindring, at vi har velfungerende kollektiv trafik. Erfaringerne viser, at det er de samme mennesker, som anvender DriveNow og offentlig transport,« siger han.

Selv om man måske skulle tro, at car2gos melding om at stoppe aktiviteten i København ville skabe fest og glade dage hos DriveNow, er det ikke tilfældet.

»Car2go har været firstmovers og har skabt kendskab til konceptet. Hvis konceptet skal fungere, er det vigtigt, at der holder mange biler på vejene, så det bliver nemt og tilgængeligt, så derfor synes vi, at det er ærgerligt for markedet, at de trækker sig,« siger Morten Nissum Larsen.

Det koster cirka 4 kroner i minuttet at bruge DriveNow-bilerne i København. Har man et Rejsekort kan det bruges som lås, og det er da også igennem Rejsekortet, de fleste kunder i København er registreret. Således kommer mere end 65 procent af registreringerne fra Rejsekortsholdere.