»Vi kommer faktisk af med kunder«

Roskilde Bank har sendt 4.000 privatkunder videre til de andre pengeinstitutter siden august 2009, og nye kunder forsvinder hver dag.

Direktør i Roskilde Bank Lars Jensen siger, at banken allerede har fået sendt 4.000 kunder ud i det normale banksystem siden bankens kollaps. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mikkel Møller Jørgensen

Det er lidt ligesom en tatovering, man ikke længere har lyst til have, men som ikke kan fjernes.

For selv om det efterhånden er flere år siden, at Roskilde Bank gik ned og efterfølgende blev overdraget til statens finansielle skraldespandsselskab, Finansiel Stabilitet, så render der stadig omkring 6.000 privatkunder rundt med Dankort fra Roskilde Bank og et kundeforhold, som ingen uden for banken vil kendes ved.

De mange privatkunder er nemlig udstyret med så dårlig en økonomi, at det hidtil ikke er lykkedes banken at slippe af med dem til andre pengeinstitutter, endsige at de selv skulle kunne finde en ny bank. Mange af kunderne kom således retur til Roskilde Bank, selv om en stor del af banken sidste år blev solgt til en håndfuld andre pengeinstitutter.

Spørgsmålet er bare, hvor lang tid man kan fortsætte med at drive en virksomhed som Roskilde Bank blot for at servicere nogle tusinde kunder. Det koster tid og ressourcer, og det er derfor, at flere politikere nu foreslår, at man vrider armen rundt på de etablerede danske pengeinstitutter og reelt tvinger dem til overtage Roskilde Bank – og andre pengeinstitutter der er overdraget til Finansiel Stabilitet.

»Jeg vil ikke forholde mig til, om det er en god idé. Jeg kan konstatere, at vi har et tæt og godt forhold til mange andre pengeinstitutter, og at det jo faktisk er lykkedes os, at få sendt omkring 4.000 tidligere Roskilde Bank-kunder videre til andre pengeinstitutter siden august 2009,« siger Lars Jensen, som i dag er direktør i Roskilde Bank.

Opsplitning

Lars Jensen vil ikke sætte en dato på, hvornår man selv internt i banken mener, at det giver sund fornuft at sætte en stopper for den fortsatte drift af Roskilde Bank, men han erkender, at man arbejder med en række planer og scenarier for, hvordan man kan få sendt de omkring 6.000 tilbageværende privatkunder videre.

»En mulighed er, at kunderne får lov til at oprette en nemkonto og få et Dankort i et andet pengeinstitut, og at man så splitter kundeforholdet op og lader f.eks. gæld være tilbage et andet sted. Men det er foreløbig et spørgsmål, som ligger noget ud i fremtiden. Når det gælder privatkunder, er vi meget tålmodige,« siger Lars Jensen.