Vi købte elektronik for 11 mia. sidste år

Fladskærmsfjernsyn blev sidste år det helt store trækplaster i danskernes nærmest umættelige hunger efter hjemmeelektronik. Og det slutter ikke her, siger brancheforeningen.

Begejstringen for ny teknologi vil ingen ende tage. Danskerne storkøber alt, der kan sættes strøm til. Foto: Robyn Beck, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Danskerne vælter sig i elektronik i hjemmene. Sidste år købte vi for omkring 11 milliarder kroner.

»Modsat andre brancher har salget af forbrugerelektronik ikke mærket finanskrisen, og salget af fladskærme sætter rekord,« konstaterer Kurt Frausing, direktør for Branchen Forbrugerelektronik, der samler alle producenterne.

Priserne falder - indkøbene stiger

Siden 2000 er omsætningen steget fra 5,7 milliarder til omkring 11 milliarder kroner.

»Resultatet forventes i styk at sætte ny rekord for 2009, båret af udstyr som fladskærme, digitale modtagerbokse, MP3er, spil og Blu-ray, digitalkameraer, navigation m.v. - samlet hele fire millioner enheder eller en vækst på over 15 procent. Og der er intet, der tyder på, at 2010 vil bringe nogen væsentligt ændrede tendenser,« siger han på baggrund af de seneste indrapporteringer.

De faldende priser på alt, der kan sættes strøm til, betyder dog, at indtjeningen ikke følger med. Alligevel ventes omsætningen for 2009 at stige med tre-fire procent.

Fladskærmene er stadig på toppen

Fladskærmssalget vil igen i år udgøre den største del af salget. Der står nemlig fortsat omkring tre millioner billedrørsfjernsyn i hjem og sommerhuse, som på et tidspunkt skal skiftes til nyt udstyr. I 2009 blev der solgt 740.000 fladskærmsfjernsyn. Det er 110.000 flere end i 2008 og er godt hjulpet på vej af skiftet fra analoge til digitale TV-signaler 1. november 2009. Det satte også god gang i salget af digitale modtagerbokse, som er nødvendige, hvis man vil beholde sit gamle fjernsyn men alligevel kunne se, hvad der bliver sendt, hvis man modtager sit TV-signal gennem en antenne. Der blev solgt 400.000 digitale modtagerbokse i 2009 mod 140.000 i 2008.

Også hjemmebiografudstyr, løse lyspaneler til fjernsynet og MP3-afspillere vil stadig ligge højt.

»Forbrugerinteressen for biograflyd vil helt sikkert vokse, for den mindre gode lyd, som de store og tynde fladskærme leverer, står ikke i forhold til den billedkvalitet og lydoplevelse, der kan opnåes,« siger Kurt Frausing.

Til gengæld daler antallet af digitale modtagerbokse, digitale kameraer og fotoapparater og navigationsudstyr i de kommende år, lyder forventningen fra brancheforeningen. Også harddiskoptagere og DVD-afspillere begynder at være på retur.