Vi køber økologi som aldrig før

Salget af økologiske fødevarer sætter ny rekord. Øko-salget i den danske dagligvarehandel rundede seks milliarder kroner sidste år. Det er især salget af økologisk kød, der er steget.

Foto: Thomas Lekfeldt. Coop's Food-direktør Jens Visholm med økologiske varer i Brugsen. Sted: SuperBrugsen, Nordre Frihavnsgade, København Ø.
Læs mere
Fold sammen

De seneste ti år er der sket en tredobling af salget af økologiske fødevarer i Danmark.

Dermed blev der sidste år kørt økologiske gulerødder, svinekoteletter og yoghurter gennem kasseapparatet for 6,2 milliarder kroner, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Det er en stigning på seks procent i forhold til året før.

Tendensen er klar, siger Henrik Hindborg, der er markedschef i Økologisk Landsforening:

»Danskerne vil have endnu flere varer, som tager særligt hensyn til dyrevelfærden og er produceret uden brug af kemi. Danskerne har for alvor taget økologi til sig, og næsten halvdelen køber i dag øko-varer hver eneste uge,« siger han i en skriftlig kommentar.

Salget af økologisk kød er steget med 21 procent, mens salget af økologisk frugt steg med 19 procent. Det er noget, der kalder det helt store smil frem hos fødevareminister Dan Jørgensen (S).

»Regeringen tror og satser på økologi. Derfor støtter vi hvert år økologien med cirka 400 millioner kroner, så vi kan nå verdens mest ambitiøse økologimålsætning om at fordoble det økologiske areal i 2020,« siger ministeren.

Han forklarer stigningen med, at økologi er blevet billigere i butikkerne, ligesom danskerne ifølge fødevareministeren tænker mere over, »hvilket liv vores koteletter har levet, og at vi ikke vil have pesticidrester i vandhanen«.

Samme forklaring lyder fra direktør Jens Visholm, fra Coop. Han forventer, at salget af økologiske varer vil fortsætte med at stige.

»Vi har aldrig solgt så meget økologi, som vi har gjort de første knap fire måneder i år. Kunderne har kvitteret for de prisnedsættelser, vi har lavet, ved samlet set at lægge 20 procent flere økologiske varer i indkøbskurven,« siger han og tilføjer, at økologi ikke længere kun er et storbyfænomen.

Landbrug & Fødevarer forventer også, at stigningen fortsætter:

»Vi tror på, at efterspørgslen vil forsætte med at stige og forventer en stigning i salget af økologiske varer på fem-ti procent i 2015,« siger økologichef Kirsten Lund Jensen.

Hos Nykredit hæfter forbrugerøkonom Johan Juul-Jensen sig ved, at øko-salget også steg under finanskrisen.

»Mange forbrugere går bevidst efter økologi eller specialvarer på visse områder og vælger samtidig discount på andre områder, måske for at få husholdningsregnskabet til at balancere. På den måde passer discount og specialvarer fint sammen. De penge. vi sparer på discount. giver os mulighed for at betale mere for andre varer, uden at den samlede kassebon bliver højere,« siger han i en pressemeddelelse.

I år er det 25 år siden, det røde Ø-mærke kom på butikshylderne. Mærket garanterer som bekendt for, at varen er statskontrolleret økologisk.